Η Ελληνική κυβέρνηση απέρριψε την έκκληση της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής να αναλάβει δράση για την πιθανή ποινική ευθύνη δύο πρώην Υπουργών Μεταφορών για την τραγωδία τον Φεβρουάριο του 2023.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία υποστήριξε τις υποψίες τον περασμένο μήνα, όταν απήγγειλε κατηγορίες σε 23 υπόπτους — συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων υπαλλήλων — για εγκλήματα που συνδέονται με την εκτέλεση συμβάσεων για συστήματα τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο δίκτυο, συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έβαλε στο στόχαστρό της και δύο πρώην Υπουργούς. Σε επιστολή που απέστειλε η Ευρωπαία εισαγγελέας Πόπη Παπανδρέου στις 2 Ιουνίου στις Ελληνικές αρχές, τονίζει ότι κατά τη διάρκεια της έρευνας για το δυστύχημα «έχουν προκύψει υποψίες για ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη της Ελληνικής κυβέρνησης».
«Τα φερόμενα ποινικά αδικήματα αφορούν παράβαση καθήκοντος που διέπραξε ο πρώην Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και υπεξαίρεση που διέπραξε ο πρώην Υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής. Ζητούμε να ενεργήσετε» αναφέρει η Πόπη Παπανδρέου.
Αυτή η έκκληση δράσης κατά των δύο πρώην Υπουργών βασίζεται σε μια ιδιαιτερότητα της Ελληνικής νομοθεσίας σύμφωνα με την οποία μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να διεξάγει έρευνες για καταγγελίες για κακή συμπεριφορά σε βάρος πρώην Υπουργών.
Τελικά, η Ελληνική κυβέρνηση έθαψε την υπόθεση πολιτικά, χρησιμοποιώντας την κοινοβουλευτική της πλειοψηφία για να απορρίψει την ανάγκη σύστασης διερευνητικής επιτροπής, γράφει το Politico. Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αρχικά χαρακτήρισε το περιστατικό «τραγικό ανθρώπινο λάθος», αλλά αναγκάστηκε να κάνει πίσω αφού κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να συγκαλύψει τον ρόλο της κυβέρνησης.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία θεωρεί ότι η Ελληνική Συνταγματική ιδιορρυθμία — ότι μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να ασκήσει δράση κατά υπουργών — παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ και έχει θέσει το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Εναπόκειται στην Επιτροπή να παρακολουθήσει τις ασυμβατότητες της εθνικής νομοθεσίας με τη νομοθεσία της ΕΕ» δήλωσε η γενική εισαγγελέας της Ευρώπης Laura Codruța Kövesi σε συνέντευξή της στο Politico, όταν ρωτήθηκε για την Ελλάδα. «Η Επιτροπή γνωρίζει την κατάσταση, αλλά τι θα κάνουν, δεν μπορώ να σχολιάσω».
Η Πόπη Παπανδρέου έγραψε για τον Σπίρτζη ότι πρόκειται για «το έγκλημα της παράβασης καθήκοντος», ενώ έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για τον Καραμανλή, λέγοντας ότι πρόκειται για «το αδίκημα της υπεξαίρεσης κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, από το οποίο η ζημιά που προκλήθηκε ξεπερνά συνολικά τις 120.000 €» σε σχέση με επισκευές και αναβαθμίσεις. σιδηροδρομικών σημάτων και διακοπτών.
Η δικογραφία της EPPO για τους Σπίρτζη και Καραμανλή παραπέμφθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο και από εκεί στο Ελληνικό κοινοβούλιο. Στη συνέχεια, το Κοινοβούλιο έπρεπε να αποφασίσει εάν θα συγκροτούσε μια προανακριτική επιτροπή για να διερευνήσει εάν η υπόθεση θα έπρεπε να παραπεμφθεί ενώπιον ειδικού δικαστηρίου.
Το Ελληνικό Ανώτατο Δικαστήριο έστειλε τις δικογραφίες στον Πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα στις 29 Ιουνίου. Τον Νοέμβριο, το κοινοβούλιο εξέτασε εάν θα συγκροτούσε προανακριτική επιτροπή για πρώην Υπουργούς, συμπεριλαμβανομένων των Σπίρτζη και Καραμανλή. Τελικά, η πρόταση απορρίφθηκε και η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο.
Η Βουλή αποφάσισε τελικά να συστήσει μια ευρύτερη κοινοβουλευτική έρευνα για «να διερευνήσει το έγκλημα στα Τέμπη και όλες τις σχετικές πτυχές». Ωστόσο, η αξιοπιστία της έχει ήδη διαβρωθεί. Αντί να επικεντρωθεί στο δυστύχημα, η έρευνα διατρέχει ολόκληρη την ιστορία του Ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος των τελευταίων δεκαετιών, αναφέρει το Politico.
Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου