Η έλλειψη σωστού προγραμματισμού βάσει των σύγχρονων αναγκών και δεδομένων, σε συνδυασμό με την αναποφασιστικότητα της κυβέρνησης, δημιουργεί κενά στην Εθνική Άμυνα, που θα είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν.
Δυστυχώς η προσφυγή της χώρας στο ΔΝΤ και η επιβολή μνημονίων, σχεδόν διέλυσε τις ένοπλες δυνάμεις. Επί 10 χρόνια όλα λειτούργησαν με πατέντες καθώς δεν υπήρχε F.O.S. (εν συνεχεία υποστήριξη) ή αυτή ήταν υποτυπώδης, δεν έγιναν οι απαραίτητοι εκσυγχρονισμοί με αποτέλεσμα να απαξιωθούν οπλικά συστήματα αξίας εκατοντάδων ή και δισεκατομμυρίων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ δεν αγοράστηκαν νέα οπλικά συστήματα, απαραίτητα για την αντικατάσταση όσων συμπλήρωναν το επιχειρησιακό όριο ζωής τους.
Το υπερπλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού, αποτέλεσμα της βαριάς άμεσης και έμμεσης υπερφορολόγησης, αντί να κατευθυνθεί στην Εθνική Άμυνα, την Υγεία και την Παιδεία, πρόκειται να σπαταληθεί για ακόμη μία φορά, σε ανούσιες προεκλογικές παροχές, λες και βρισκόμαστε στην δεκαετία του 1960.
Η Τουρκία υπερεξοπλίζεται και αποθρασύνεται. Η ρητορική των Τούρκων είναι εξοργιστική. Δυστυχώς η επίκληση του Διεθνούς Δικαίου δεν είναι αρκετή για να ικανοποιηθούν τα Εθνικά μας δίκια. Απαιτούνται πανίσχυρες Ένοπλες Δυνάμεις για να επιβάλλουν το Διεθνές Δίκαιο σε οποιονδήποτε (Τουρκία) προσπαθήσει να κλέψει τα δικαιώματα της Ελλάδας σε ξηρά, θάλασσα και αέρα.
Ας δούμε κάποια βασικά εξοπλιστικά θέματα που … δεν προοδεύουν.
Πολεμική Αεροπορία
Ο εκσυγχρονισμός των 83 F-16 σε επίπεδο Viper προχωρά. Όμως 83 Viper δεν αρκούν. Ο εκσυγχρονισμός των 38 F-16 Block 50 δεν προχωρά. Φταίνε οι τιμές που προσφέρουν οι ΗΠΑ; Φταίει η Ελλάδα; Σίγουρα η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Τις τελευταίες ημέρες ακούγονται σενάρια για εγκατάλειψη του εκσυγχρονισμού των 38 F-16 Block 50 και προωθούνται σενάρια για αγορά επιπλέον 8-12 F-35. Είμαστε σίγουροι ότι πρέπει να απαξιωθούν ΚΑΙ τα 38 F-16 Block 50 όπως de facto απαξιώθηκαν τα 32 F-16 Block 30; Ακόμη και τα 24 Mirage 2000-5 είναι στο όριο της απαξίωσης.
Αλήθεια, ποιος αποφάσισε να απαξιώσει τα ικανότατα αυτά οπλικά συστήματα που αγοράστηκαν από τους φόρους των Ελλήνων πολιτών; Ποιος; Η στρατιωτική ή η πολιτική ηγεσία; Με ποια κριτήρια;
Το βέβαιο είναι ότι θα έπρεπε να εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Viper όλα τα F-16 που διαθέτει η Ελλάδα (153) ώστε να υπάρχει ένας ομοιογενής και ικανός στόλος για να διαφυλάξει τα συμφέροντα της χώρας για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια.
Αναφορικά με τα 24 Mirage 2000-5 θα μπορούσαν (δυστυχώς) να πωληθούν ώστε να αγοραστούν επιπλέον 24 Rafale F4. Έτσι, θα δημιουργούνταν 2 πανίσχυρες μοίρες με 48 Rafale. Η μία με F3R και η άλλη με F4.
Στην περίπτωση που ΔΕΝ εκσυγχρονιστούν τα 32 F-16 Block 30, τότε μαζί με τα Mirage θα πρέπει να πωληθούν ώστε να βρεθούν χρήματα για τα επιπλέον 24 Rafale F4. Εκτός και εάν οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν σκοπό να τα αξιοποιήσουν διαφορετικά εντός Ελλάδας για τα επόμενα 15-20 χρόνια.
Αναφορικά με τα F-35. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος με χαρακτηριστικά stealth, είναι αεροσκάφος πρώτης κρούσης. Σκοπεύει η Ελλάδα να επιτεθεί για να απελευθερωθεί η Κύπρος; Κατά την άποψή μας 24 F-35 καλύπτουν τις ανάγκες της χώρας για τα επόμενα 20 χρόνια, εφόσον γίνουν όσα προτάθηκαν προηγουμένως.
Στο σημείο αυτό να σχολιάσουμε ένα ενδιαφέρον δημοσίευμα του Σάββα Βλάσση στον Δούρειο Ίππο. Το 2000 άρχισε η ένταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις 45 αεροσκαφών T-6A Texan II. Τα 25 ήταν καθαρά εκπαιδευτικά. «Τα υπόλοιπα 20 αεροπλάνα όμως, ζητήθηκε να έχουν ικανότητα μεταφοράς ελαφρών οπλικών φορτίων και αναπτύχθηκε η οπλισμένη έκδοση με 3 σημεία αναρτήσεως φορτίων σε κάθε πτέρυγα. Τα 20 οπλισμένα αεροπλάνα, ταξινομήθηκαν ως T-6A NTA και σε αυτά βασίστηκε η εταιρεία για να αναπτύξει αργότερα την έκδοση κρούσεως AT-6A, με πιο εξελιγμένο εξοπλισμό ηλεκτρονικών και ικανότητα όπλων» αναφέρεται στο δημοσίευμα.
«Δυστυχώς, σήμερα τα 20 δυνάμενα να φέρουν οπλισμό T-6A NTA της Πολεμικής Αεροπορίας, έχουν απαξιωθεί. Τα προηγούμενα χρόνια, ο τύπος εγκαταλείφθηκε στην τύχη του και ένας αριθμός αεροπλάνων αχρηστεύθηκε επειδή χρησιμοποιήθηκε για προσπορισμό ανταλλακτικών, ώστε να διατηρηθούν ενεργά 4-5 μόνο… Φυσικά, διακόπηκαν οι εκπαιδεύσεις στα όπλα και σήμερα έχουν αφαιρεθεί ακόμη και τα απλά σκοπευτικά που έφεραν τα 20 T-6A NTA» γράφει ο Σάββας Βλάσσης.
Για ποιον λόγο απαξιώθηκαν τα συγκεκριμένα αεροπλάνα; Πόσο θα κόστιζε ο εκσυγχρονισμός και κατάλληλος εξοπλισμός των 20 T-6A NTA ώστε να αποτελέσουν αεροπλάνα επιτήρησης και κατάρριψης ντρόουν; Με φτηνό κόστος χρήσης και φτηνά όπλα, θα απάλλασσαν την αγγαρεία από τα F-16 που χρησιμοποιούν σαφώς πολύ πιο ακριβά όπλα και η ώρα πτήσης τους κοστίζει πολλαπλάσια.
Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν είτε ανά 2 είτε ανά 4 να σταθμεύουν σε αεροδρόμια από την Αλεξανδρούπολη ως το Καστελόριζο. Με καθημερινές φτηνές περιπολίες, θα μπορούσαν να αποτρέψουν μια εισβολή από ντρόουν όπως έγινε στην Πολωνία.
Ποιος όμως θα εξετάσει σοβαρά τον εκσυγχρονισμό των απαξιωμένων 20 T-6A NTA;
Ο εκσυγχρονισμός των 4 Ελληνικών Ιπτάμενων Ραντάρ (ΑΣΕΠΕ) θα πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα, προτού καταστούν και αυτά παρωχημένα και καταστεί η αναβάθμισή τους αδύνατη ή ασύμφορη και μείνει η χώρα χωρίς Ιπτάμενα Ραντάρ. Τα 4 EMB-145H Erieye αποκτήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 2000 έναντι 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η πρόταση αναβάθμισής τους προβλέπει σημαντική Ελληνική συμμετοχή, για υποστήριξη και συντήρηση, μειώνοντας τα κόστη και ενισχύοντας την εγχώρια βιομηχανία. Οι πληροφορίες θέλουν την προσφορά να φτάνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ για τα 4 αεροσκάφη, ποσό που θεωρείται απαγορευτικό. Ωστόσο, συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις και εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις, όπως η μερική αναβάθμιση ή συνεργασία με άλλους προμηθευτές. Το ερώτημα είναι πόσα χρόνια θα διαρκέσουν οι διαπραγματεύσεις μέχρι την τελική υπογραφή της σύμβασης αναβάθμισης.
Πολλά μεταφορικά αεροσκάφη C-130 έμειναν στο έδαφος για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα που πλέον για πολλά από αυτά είναι μάλλον αδύνατο να ξαναπετάξουν. Ευτυχώς η αναβάθμιση των C-27 Spartan είναι μάλλον σε καλό δρόμο, όμως δεν αρκεί αυτό. Τελικά, πόσα C-27 χρειάζονται οι Ένοπλες Δυνάμεις; 7 ή 10; Πόσα C-130 χρειάζονται για να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις επιχειρήσεων σε μεγάλες αποστάσεις; 5 ή 10; Μήπως θα πρέπει να αποκτηθούν και καινούρια C-130; Μήπως τα Embraer είναι καλύτερα; Όποια απόφαση ληφθεί, θα πρέπει να ληφθεί άμεσα, καθώς δεν γίνεται κάθε φορά που απαιτείται η χρήση ενός C-130 να μην υπάρχει διαθέσιμο αεροσκάφος λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Τέλος, αφού δεν υπάρχει περίπτωση δωρεάν προμήθειας 4 ιπτάμενων τάνκερ από τα αποθέματα των ΗΠΑ, μήπως θα έπρεπε να εξεταστεί η αγορά τους;
Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου