Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021

Πολεμική Αεροπορία: αναβαθμίσεις, εκσυγχρονισμοί και αγορές

Από το 2015 αρθρογραφούμε για τις επιτακτικές ανάγκες της χώρας για αναβαθμίσεις, εκσυγχρονισμούς και νέες αγορές σύγχρονων όπλων, αλλά οι κυβερνώντες είχαν άλλες προτεραιότητες.

Δυστυχώς, η άμυνα της χώρας κοστίζει ακριβά, πολύ ακριβά, αλλά όταν η χώρα περιτριγυρίζεται από χώρες που εποφθαλμιούν τμήματα τη επικράτειας, ο εξοπλισμός της χώρας με σύγχρονα όπλα είναι υποχρεωτικός.

Μετά από 10 χρόνια καταστροφικών μνημονίων και απροθυμίας των κυβερνήσεων να πράξουν τα αυτονόητα, έφτασε ο κόμπος στο χτένι, όπου οι ανάγκες για εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων αεροσκαφών και αγορές νέων, δεν μπορούσαν να αναβάλλονται για το μέλλον.

Πριν από 5 τουλάχιστον χρόνια, ξεκίνησε ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion. Τα αεροσκάφη μεταφέρθηκαν στην ΕΑΒ και ξεκίνησε ο εκσυγχρονισμός. Ένας εκσυγχρονισμός απαραίτητος. Πολλοί έκαναν λόγο για «σαπάκια» και πως τα 500 εκατομμύρια ήταν πολλά. Πράγματι, τα χρήματα ήταν πολλά, αλλά τα αεροσκάφη που θα παραδίδονταν θα ήταν ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να αποκτήσει η Ελλάδα. Επίσης θα ήταν πραγματικά σύγχρονα και αξιόπιστα. Κανείς όμως δεν περίμενε, πως ακόμη δεν θα είχε αρχίσει η παράδοσή τους. Κανείς δεν πίστευε πως στα τέλη του 2021 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός ούτε ενός! Γιατί; Έλα ντε; Γιατί προφανώς, αυτοί που ηγούνταν του προγράμματος, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν προέβη στις απαραίτητες ενέργειες και προσλήψεις εξειδικευμένων στελεχών, για να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός. Και σύμφωνα με τα λεγόμενα του αρμοδίου Υπουργού στην Βουλή, θα αργήσουμε πολύ να δούμε τα P-3 να πετάνε… Δυστυχώς όμως, την δουλειά που επιτελούν τα P-3 δεν υπάρχει UAV για να την επιτελέσει, παρά τα όσα είπε ο Υπουργός.

Τα F-16 που αποφασίστηκε να εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο Viper ήταν 84. Τα πιο σύγχρονα. Μετά το τελευταίο ατύχημα στην Ανδραβίδα, θα εκσυγχρονιστούν 83. Και μέχρι να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, που κάποιοι υποστηρίζουν πως βαδίζει όπως σχεδιάστηκε από άποψη χρονοδιαγραμμάτων, δεν αποκλείεται να εκσυγχρονιστούν 80…

Μήπως όμως έχει φτάσει η ώρα για να προβεί η Ελλάδα σε μια παραγγελία 20 καινούριων F-16V, ώστε να δημιουργηθεί ένας συμπαγής και πλήρης στόλος από 100 F-16 Viper που θα αποτελέσουν το κύριο όπλο πρώτης αντίδρασης της Ελλάδας σε όποιον επιχειρήσει να αμφισβητήσει την Ελληνική κυριαρχία;

Με τα εξαρτήματα που θα αφαιρούνταν από τα F-16 block 52+ και advanced είχε αποφασιστεί να εκσυγχρονιστούν τα 38 παλαιότερα F-16 block 50. Δυστυχώς όμως, η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό τους, αδικαιολόγητα δεν έχει ακόμη περάσει από την Βουλή. Άρα, το πρόγραμμα καθυστερεί… Γιατί;

Τα εξαρτήματα που θα αφαιρεθούν από τα F-16 block 52+ και advanced που θα μετατραπούν σε Viper είναι υπέρ αρκετά για να εκσυγχρονίσουν και τα 32 παλαιότερα F-16 block 30. Όμως, καμία μέριμνα δεν έχει ληφθεί ακόμη. Για ποιο λόγο αφήνονται και απαξιώνονται αεροσκάφη που θα μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά για ακόμη 20 ή και περισσότερα χρόνια στην άμυνα της χώρας; Γιατί δεν προχωρά η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό τους; Ακόμη και αν πρόκειται να πουληθούν, η τιμή που θα επιτευχθεί εάν εκσυγχρονιστούν με εξαρτήματα που ήδη υπάρχουν, θα είναι πολύ καλύτερη από ότι τώρα.

Για τα Mirage 2000 είναι γνωστό πως δυστυχώς απαξιώθηκαν και χάθηκε η ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό τους όταν εκσυγχρονίστηκαν μερικά σε επίπεδο 2000-5. Δυστυχώς, την εποχή εκείνη, κάποιοι δεν έλαβαν τις ορθές αποφάσεις. Ευτυχώς, τα εκσυγχρονισμένα Mirage 2000-5 θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους για αρκετό καιρό ακόμη, εφόσον συνεχιστεί η ροή ανταλλακτικών και η τακτική τους συντήρηση.

Η Ελληνική κυβέρνηση ορθώς αποφάσισε την αγορά των 18 Rafale και ορθώς ανακοίνωσε την πρόθεσή της για αγορά επιπλέον 6 αεροσκαφών για να δημιουργηθεί μια πλήρης μοίρα 24 αεροσκαφών. Όμως, μέχρι στιγμής, δεν έχει επισήμως γίνει η επιπλέον παραγγελία των 6 Rafale ώστε να μπουν στην γραμμή παραγωγής και σύντομα να παραδοθούν. Για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η καθυστέρηση; Τι περιμένει η κυβέρνηση; Εκτός και υπάρχει πρόσθεση για παραγγελία 22 ή 30 καινούριων Rafale, ώστε να επιτευχθεί καλύτερη τιμή και να δημιουργηθεί ένας πανίσχυρος στόλος 40 ή 48 προηγμένων Rafale.

Από την Αμερική ακούγονται συνεχώς προτάσεις για απόκτηση των F-35. Σίγουρα η απόκτηση 24 F-35 θα έβαζε την Ελλάδα σε άλλο επίπεδο, θα αναβάθμιζε τις ικανότητες της Πολεμικής Αεροπορίας κατακόρυφα, αλλά, πόσα F-35 χρειάζεται η χώρα και πότε θα ήθελε να τα έχει στα χέρια της; Ίσως, το έτος 2030 να είναι το πιο λογικό από όλες τις απόψεις, με την προϋπόθεση πως ως το 2025-2026 θα έχουν αποκτηθεί 40-48 Rafale, ενώ ως το 2029 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και τα προγράμματα εκσυγχρονισμού όλων των F-16 που αναφέρθηκαν προηγουμένως.

Η Πολεμική Αεροπορία θα χρειαστεί αεροσκάφη εναέριου εφοδιασμού. Πόσα θα χρειαστεί, ας το κρίνει η ίδια, αλλά ο μαγικός αριθμός είναι 4, τα οποία θα μπορούν να εξυπηρετούν όλα τα είδη αεροσκαφών που θα βρίσκονται σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.

Εκσυγχρονισμό θα χρειαστούν και τα Ιπτάμενα Ραντάρ της Πολεμική Αεροπορίας, τα Erieye EMB-145H AEW&C. Κάποιοι σκέφτονται ακόμη και την ανταλλαγή τους με τα πιο σύγχρονα GlobalEye SRS της ίδιας εταιρείας. Την στιγμή που υπάρχει επιτακτική ανάγκη για επιτήρηση και έγκαιρη ενημέρωση για το τι συμβαίνει στην Ανατολική Μεσόγειο, η απόφαση θα πρέπει να ληφθεί σύντομα, για να μην απαξιωθούν και αυτά.

Τα μεταφορικά αεροσκάφη C-130 αφέθηκαν στην τύχη τους για πολλά χρόνια. Έφτασε όμως η ώρα για επισκευές και αναβαθμίσεις. Πολλά ακούγονται για το Ισραήλ. Η απόφαση όμως, δεν έχει γίνει γνωστή. Και ως γνωστόν, η Ελλάδα χρειάζεται και νέα C-130 τα οποία θα μπορούσαν να βρεθούν από αυτά που έχουν σκοπό να αποσύρουν κάποιες χώρες του ΝΑΤΟ.

Για το τέλος αφήσαμε την υπόθεση ΜΕΑ ή UAV ή όπως αλλιώς θέλετε να τα πείτε. Η Ελλάδα υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα αυτό με τα Πήγασος Ι και ΙΙ. Δυστυχώς, η δουλειά έμεινε εκεί. Τώρα, ουραγοί πλέον, προσπαθούμε να αναπτύξουμε κάποια δικά μας σε συνεργασία του Στρατού, Πανεπιστημίων και ιδιωτικών εταιρειών. Ας ελπίσουμε πως θα υπάρξουν σύντομα καλά νέα και θα παραχθούν σε μεγάλους αριθμούς Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη για επιτήρηση, συλλογή πληροφοριών και το κυριότερο, οπλισμένα με πυραύλους αέρος – αέρος, αέρος – εδάφους και αέρος κατά πλοίων.

Ζητάμε πολλά; Όταν αφήνονται όλα για την τελευταία στιγμή, τότε μαζεύονται πολλά. Όταν σχεδιάζεις και προγραμματίζεις, τότε όλα εξελίσσονται ομαλά και όπως τα θέλεις εσύ.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου