Τετάρτη 28 Μαΐου 2025

Κατάντησε ανέκδοτο ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ και των Block 50

Ανέκδοτο έχει καταντήσει ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ και των F-16 Block 50, καθώς οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις για δύο απολύτως απαραίτητους εκσυγχρονισμούς οπλικών συστημάτων αγγίζουν τα 15 χρόνια και ακόμη δεν έχει ληφθεί απόφαση, δηλαδή δεν έχει υπογραφεί τίποτα!


Σε σημερινό άρθρο του On Alert διαβάζουμε ότι μετά την επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΑ στις ΗΠΑ, οι Αμερικανοί θα μειώσουν το κόστος εκσυγχρονισμού των 38 F-16 Block 50 σε επίπεδο Viper από 1,52 δισ. σε 1 δισ. που ζητάει η Ελλάδα.

Ο εκσυγχρονισμός των Block 50 αναμένεται να γίνει στην Ελλάδα και θα ξεκινήσει με την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού των 82 F-16 Block 52 και adv.

Εάν επιτέλους υπάρξει συμφωνία για τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό των Block 50 σε επίπεδο Viper, τότε θα δημιουργηθεί ένας ισχυρός και ομοιογενής στόλος 120 αεροσκαφών. Και πάλι όμως, θα έχουν μείνει εκτός εκσυγχρονισμού τα 32 F-16 Block 30, ώστε να συγκροτηθεί μια πανίσχυρη ομάδα 150 τουλάχιστον σύγχρονων μαχητικών, που μαζί με τα (24+24 ελπίζουμε) Rafale και τα (20+20) F-35 θα εξασφαλίσουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της Hellas Journal, αναμένεται επιτέλους να αποφασιστεί (αλλά κανείς δεν ξέρει πότε θα ξεκινήσει και που θα γίνει) ο εκσυγχρονισμός των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ, που θα έπρεπε ήδη να έχουν εκσυγχρονιστεί, καθώς είναι 27 και πλέον ετών. Πάντως η επιτροπή της Βουλής και το ΚΥΣΕΑ, ίσως χρειαστούν αρκετούς μήνες (ελπίζουμε όχι χρόνια) μέχρι να αποφασίσουν για την υλοποίηση του υπερεπείγοντος και απαραίτητου εκσυγχρονισμού των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ.

Για να μπορέσει όμως η Ελλάδα να διατηρήσει και να ασκήσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν αρκούν μόνο 4 ΜΕΚΟ και 3 Belharra. Η άμεση αναγκαιότητα για περισσότερα καινούρια και σύγχρονα πλοία είναι γνωστή εδώ και 15 χρόνια, που ζούμε την «φρεγατιάδα».

Εδώ που φτάσαμε, η μόνη λογική εξέλιξη θα ήταν η παραγγελία επιπλέον 3 φρεγατών Belharra ώστε να δημιουργηθεί μια ισχυρή και ομοιογενής δύναμη 6 πλοίων, που μαζί με τις 4 ΜΕΚΟ θα προσπαθήσουν να σώσουν την παρτίδα και την πατρίδα, μέχρι να αποφασιστεί το εάν, το πότε και το πως θα ξεκινήσει η ναυπήγηση των Constellation, που επιθυμεί η ηγεσία να αποκτηθούν.

Επειδή όμως οι Constellation φαντάζουν ως όνειρο θερινής νυκτός για διάφορους λόγους, καλό θα ήταν να κοιτάξει η Ελλάδα και προς τις FREMM, αλλά κυρίως στην ναυπήγηση Ελληνικών Εθνικών πλοίων. Η δυνατότητα υπάρχει. Η πολιτική βούληση είναι αυτή που διαχρονικά δεν υπάρχει.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να αποκτηθούν καινούρια υποβρύχια προς αντικατάσταση των υπό απόσυρση 50χρονων παλαιών και να εκσυγχρονιστούν τα 4 Type-214.

Δυστυχώς, η πολιτική ηγεσία προτιμά να σπαταλά τα χρήματα από την υπερφορολόγηση των Ελλήνων σε ανούσια κουπόνια (pass) αντί να τα χρησιμοποιεί για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και ισχυρού στόλου, που θα αποτρέψει τον οποιονδήποτε άρπαγα των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο να κλέψει τον πλούτο που κρύβεται στο υπέδαφος των θαλασσών μας.

Για να αντιληφθούμε το τι ετοιμάζει η Τουρκία και το τι καλείται να αντιμετωπίσει η Ελλάδα, να θυμίσουμε ότι εκτός από τα καινούρια 6 υποβρύχια type-214 που ναυπηγεί, σχεδιάζει την ναυπήγηση εθνικών υποβρυχίων αντίστοιχων με τα type-214, εθνικών πυρηνοκίνητων υποβρυχίων για κυριαρχία όχι μόνο στην Μεσόγειο, την ναυπήγηση μεγάλου εθνικού αεροπλανοφόρου για προβολή ισχύος, την ναυπήγηση 4 εθνικών αντιτορπιλικών μεγάλου εκτοπίσματος, ενώ ήδη ναυπηγούνται εθνικές φρεγάτες και εθνικές κορβέτες. Να προστεθούν τα δεκάδες οπλικά Τουρκικά συστήματα που ήδη κατασκευάζονται και χρησιμοποιούνται από τον Τουρκικό στρατό. 

Με όλα αυτά, αντιλαμβανόμαστε το υπαρξιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Άλλες καθυστερήσεις δεν χωρούν. Απαιτούνται αποφάσεις και έναρξη εργασιών τώρα.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου