Η «μικρή» χώρα που λέγεται Ελλάδα, έχει σημαντικές ικανότητες, αρκεί να θέτει υψηλούς στόχους, να εμμένει σε αυτούς και να εμπιστεύεται τους ανθρώπους της.
Ο Ελληνικός λαός μπορεί να πραγματοποιεί τεχνολογικά θαύματα, αρκεί να το πιστέψουν και να επιτρέψουν και οι πολιτικοί που κυβερνούν.
Έτσι λοιπόν, από Ελληνικά χέρια κατασκευάστηκαν ΜΕΑ ή UAV, που ήδη υπηρετούν στις Ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Το κόστος τους; Ελάχιστο συγκριτικά με τα ξένα. Η επιδόσεις τους; Εφάμιλλες των ξένων!
Από τη δεκαετία του ’80 ξεκίνησε η ανάπτυξη των Ελληνικών Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) ΠΗΓΑΣΟΣ, τα οποία αξιοποιούνται επιχειρησιακά και είναι ενταγμένα στο οπλοστάσιο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Το πρώτο πλήρες σύστημα UAV «ΠΗΓΑΣΟΣ Ι» παραδόθηκε στην 131 Σμηναρχία Μάχης του Ακτίου Πρέβεζας το 2002, όπου τον Ιανουάριο του 2003 ιδρύθηκε το Σμήνος Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών.
Τον Αύγουστο του 2005 ολοκληρώθηκε η αναβάθμιση του πρώτου «Πήγασος Ι» σε «Πήγασος ΙΙ», ενώ τον Δεκέμβριο του 2008 το ΣΜΕΑ/Φ αναβαθμίσθηκε επίσης σε πολεμική Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΜΜΕΑ/Φ), με χαρακτηριστικό κλήσης «Αχέρων».
Από το 2009 βρίσκεται σε εξέλιξη η παραγωγή 12 αεροσκαφών με εμπλοκή του ΓΕΕΘΑ, λόγω της διακλαδικής αξιοποίησης του συστήματος.
Το ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ είναι ένα εξελιγμένο τηλεχειριζόμενο αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών και επιτήρησης. Έχει μήκος περίπου 4,5m, άνοιγμα πτερύγων περίπου 6,5m και συνολικό βάρους, συμπεριλαμβανομένων καυσίμων και αισθητήρων, 250kg.
Το Ελληνικό UAV κατασκευάζεται από σύνθετα υλικά του Τμήματος Συνθετικών Υλικών του ΚΕΑ. Η άτρακτός του είναι τραπεζοειδούς διατομής. Μεταφέρει στο εσωτερικό του το σύστημα μετάδοσης δεδομένων και εικόνας, καθώς και περισσότερους και ογκωδέστερους αισθητήρες από την αρχική έκδοση ΠΗΓΑΣΟΣ Ι, η άτρακτος του οποίου ήταν κυλινδρική.
Η αυτονομία του ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ φτάνει περίπου τις 8 ώρες, η εμβέλειά του είναι εκατοντάδων χιλιομέτρων, η ταχύτητα πλεύσης του είναι περίπου 120km/h, ενώ μπορεί να μεταφέρει ικανοποιητικό ωφέλιμο φορτίο αισθητήρων. Τέλος, το αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με σύστημα FLIR υψηλής ευκρίνειας για χρήση ημέρα και νύχτα.
Στην άσκηση Ηνίοχος του 2008, η εικόνα του Πήγασος ΙΙ έφτασε στα κέντρα επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ μέσω του δορυφόρου Hellas-Sat. Αποστολή του Ελληνικού UAV ήταν ο εντοπισμός κινούμενων στόχων με τη θερμική του κάμερα. Το στίγμα διαβιβαζόταν μέσω του Hellas-Sat στο κέντρο επιχειρήσεων και από εκεί τα στοιχεία περνούσαν στις JDAM των F-16 που βρίσκονταν σε CAP.
Ό,τι ακριβώς, θα κληθούν να κάνουν και σε πραγματικές συνθήκες, εάν χρειαστεί.
Στις μέρες μας, με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πτητικές δοκιμές του νέου Ελληνικού UAV, Phaethon G, της εταιρείας BSK Defense.
Το Phaethon G πραγματοποίησε δεκάδες πτητικές δοκιμές κατά την διάρκεια του Χειμώνα υπό δυσμενείς συνθήκες, ενώ το πρόγραμμα δοκιμών ολοκληρώθηκε στις αρχές Μαΐου 2015.
Το νέο Ελληνικό UAV είναι προϊόν μακρόχρονης ερευνητικής προσπάθειας της εταιρείας. Πρόκειται για ένα μικρό σχετικά σε μέγεθος και βάρος UAV, το οποίο μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο (καύσιμα και αισθητήρες) μέχρι 21kg με αυξημένη εμβέλεια και σημαντική αυτονομία πτήσης.
Το Phaethon G είναι κατασκευασμένο από Kevlar, ανθρακονήματα και υαλόνηματα με εποξική ρητίνη, έχει μήκος ατράκτου 2,1m, άνοιγμα πτέρυγας 4,2m, ύψος 0,8m, βάρος κενό 24kg και με πλήρες φορτίο 45kg.
Το UAV διαθέτει ένα κινητήρα 58 κυβικών ο οποίος του επιτρέπει να ίπταται με μέγιστη ταχύτητα 180km/h ενώ η ταχύτητα πλεύσης είναι 80km/h. Η αυτονομία του Phaethon G φτάνει τις 6-8 ώρες, ανάλογα με την διαμόρφωση της αποστολής, η εμβέλειά του φτάνει τα 100km και το μέγιστο επιχειρησιακό ύψος τα 14.000 πόδια.
Το Phaethon G μπορεί να απογειωθεί είτε με καταπέλτη είτε να απογειωθεί από διάδρομο μήκους μερικών δεκάδων μέτρων. Διαθέτει αυτόματο σύστημα ελέγχου πτήσης, ενώ τα δεδομένα της πτήσης καθορίζονται και αποθηκεύονται από τον χειριστή πριν και κατά τη διάρκεια της πτήσης, μέσω της οθόνης αφής που διαθέτει ο σταθμός ελέγχου εδάφους.
Ο σταθμός περιλαμβάνει μία ή περισσότερες κονσόλες, έκαστη με δύο οθόνες LCD και δύο χειριστήρια. Η πρώτη οθόνη LCD παρουσιάζει τη θέση, το ύψος, την απόσταση, την ταχύτητα και την πορεία του UAV με τα waypoints και κινούμενο χάρτη σε πραγματικό χρόνο, ενώ στη δεύτερη οθόνη LCD απεικονίζονται τα δεδομένα των αισθητήρων. Στις επιλογές του χειριστή υπάρχουν μεταξύ άλλων και άπειρα τρισδιάστατα σημεία αναφοράς (waypoints) της πτήσης.
Αν το UAV για οποιοδήποτε λόγω χάσει την επαφή του με τη βάση, επιστρέφει αυτόματα πίσω στο σημείο από το οποίο απογειώθηκε. Επίσης μπορεί ανάλογα με την αποστολή να εξοπλιστεί με διαφορετικής χωρητικότητας δεξαμενή καυσίμων, επιτρέποντας την μεταφορά διαφορετικών φορτίων και αισθητήρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Phaethon G μπορεί να εξοπλιστεί με δύο διαφορετικά πακέτα αισθητήρων. Μία σταθεροποιημένη περιστρεφόμενη «σφαίρα» αισθητήρων στο κάτω τμήμα της ατράκτου εξοπλισμένη με κάμερα ημέρας, θερμική κάμερα νύκτας, αποστασιόμετρο/καταδείκτη laser, ή, κάτω από τις πτέρυγες μπορεί να τοποθετηθούν δύο ατρακτίδια εξοπλισμένα με δύο ζεύγη κινούμενων αισθητήρων τοποθετημένα στο εμπρόσθιο και πίσω άκρο του ατρακτιδίου της ιδίας διαμόρφωσης με αυτό που περιέχεται στην «σφαίρα».
Εάν έχει και τους τέσσερις αισθητήρες, τοποθετημένους δύο στο εμπρόσθιο ημισφαίριο και δύο στο πίσω, θα μπορεί να καλύψει τόξα 180 + 180 μοιρών.
Οι εικόνες και τα δεδομένα που θα λαμβάνονται από τους τέσσερις αισθητήρες, θα μπορούν να μεταδίδονται στο σταθμό ελέγχου εδάφους και να αξιοποιούνται από δύο, ή τέσσερις χειριστές, ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.
Έτσι το Ελληνικό UAV Phaethon G, θα μπορεί να καλύψει με τους τέσσερις αισθητήρες του, μεγαλύτερη έκταση, εξασφαλίζοντας οικονομία κλίμακας ως προς το κόστος χρήσης του συστήματος.
Η προσγείωσή του μπορεί να γίνει κανονικά σε αεροδρόμιο ή μικρό πρόχειρο διάδρομο ή εναλλακτικά να προσγειωθεί με τη χρήση αλεξίπτωτου μεγέθους 10 τετραγωνικών μέτρων, παρέχοντας σημαντική επιχειρησιακή ευελιξία στους χρήστες του.
Βλέπουμε λοιπόν πως η Ελλάδα και οι άνθρωποί της, είτε ανήκουν στο «δημόσιο» της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΗΓΑΣΟΣ Ι και ΙΙ) είτε ανήκουν σε ιδιωτική εταιρεία (BSK Defense, Phaethon G) έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν, να αναπτύξουν και να κατασκευάσουν πτητικές μηχανές ισάξιες των ξένων και πολύ πιο φθηνές!
Ας ελπίσουμε πως η Ελληνική κυβέρνηση, τώρα που βρισκόμαστε στον πάτο, θα δώσει τα κίνητρα σε όλους, ώστε να αναπτυχθεί ξανά η εγχώρια βιομηχανία, που θα προμηθεύσει την χώρα με τα απολύτως απαραίτητα μέσα άμυνας, αλλά και χρήματα από πιθανές εξαγωγές σε τρίτες χώρες.
Με πληροφορίες από άρθρα του Γιώργου Τσιμπούκη
Ο Ελληνικός λαός μπορεί να πραγματοποιεί τεχνολογικά θαύματα, αρκεί να το πιστέψουν και να επιτρέψουν και οι πολιτικοί που κυβερνούν.
Έτσι λοιπόν, από Ελληνικά χέρια κατασκευάστηκαν ΜΕΑ ή UAV, που ήδη υπηρετούν στις Ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Το κόστος τους; Ελάχιστο συγκριτικά με τα ξένα. Η επιδόσεις τους; Εφάμιλλες των ξένων!
Από τη δεκαετία του ’80 ξεκίνησε η ανάπτυξη των Ελληνικών Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) ΠΗΓΑΣΟΣ, τα οποία αξιοποιούνται επιχειρησιακά και είναι ενταγμένα στο οπλοστάσιο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Το πρώτο πλήρες σύστημα UAV «ΠΗΓΑΣΟΣ Ι» παραδόθηκε στην 131 Σμηναρχία Μάχης του Ακτίου Πρέβεζας το 2002, όπου τον Ιανουάριο του 2003 ιδρύθηκε το Σμήνος Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών.
Τον Αύγουστο του 2005 ολοκληρώθηκε η αναβάθμιση του πρώτου «Πήγασος Ι» σε «Πήγασος ΙΙ», ενώ τον Δεκέμβριο του 2008 το ΣΜΕΑ/Φ αναβαθμίσθηκε επίσης σε πολεμική Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΜΜΕΑ/Φ), με χαρακτηριστικό κλήσης «Αχέρων».
Από το 2009 βρίσκεται σε εξέλιξη η παραγωγή 12 αεροσκαφών με εμπλοκή του ΓΕΕΘΑ, λόγω της διακλαδικής αξιοποίησης του συστήματος.
Το ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ είναι ένα εξελιγμένο τηλεχειριζόμενο αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών και επιτήρησης. Έχει μήκος περίπου 4,5m, άνοιγμα πτερύγων περίπου 6,5m και συνολικό βάρους, συμπεριλαμβανομένων καυσίμων και αισθητήρων, 250kg.
Το Ελληνικό UAV κατασκευάζεται από σύνθετα υλικά του Τμήματος Συνθετικών Υλικών του ΚΕΑ. Η άτρακτός του είναι τραπεζοειδούς διατομής. Μεταφέρει στο εσωτερικό του το σύστημα μετάδοσης δεδομένων και εικόνας, καθώς και περισσότερους και ογκωδέστερους αισθητήρες από την αρχική έκδοση ΠΗΓΑΣΟΣ Ι, η άτρακτος του οποίου ήταν κυλινδρική.
Η αυτονομία του ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ φτάνει περίπου τις 8 ώρες, η εμβέλειά του είναι εκατοντάδων χιλιομέτρων, η ταχύτητα πλεύσης του είναι περίπου 120km/h, ενώ μπορεί να μεταφέρει ικανοποιητικό ωφέλιμο φορτίο αισθητήρων. Τέλος, το αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με σύστημα FLIR υψηλής ευκρίνειας για χρήση ημέρα και νύχτα.
Στην άσκηση Ηνίοχος του 2008, η εικόνα του Πήγασος ΙΙ έφτασε στα κέντρα επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ μέσω του δορυφόρου Hellas-Sat. Αποστολή του Ελληνικού UAV ήταν ο εντοπισμός κινούμενων στόχων με τη θερμική του κάμερα. Το στίγμα διαβιβαζόταν μέσω του Hellas-Sat στο κέντρο επιχειρήσεων και από εκεί τα στοιχεία περνούσαν στις JDAM των F-16 που βρίσκονταν σε CAP.
Ό,τι ακριβώς, θα κληθούν να κάνουν και σε πραγματικές συνθήκες, εάν χρειαστεί.
Στις μέρες μας, με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πτητικές δοκιμές του νέου Ελληνικού UAV, Phaethon G, της εταιρείας BSK Defense.
Το Phaethon G πραγματοποίησε δεκάδες πτητικές δοκιμές κατά την διάρκεια του Χειμώνα υπό δυσμενείς συνθήκες, ενώ το πρόγραμμα δοκιμών ολοκληρώθηκε στις αρχές Μαΐου 2015.
Το νέο Ελληνικό UAV είναι προϊόν μακρόχρονης ερευνητικής προσπάθειας της εταιρείας. Πρόκειται για ένα μικρό σχετικά σε μέγεθος και βάρος UAV, το οποίο μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο (καύσιμα και αισθητήρες) μέχρι 21kg με αυξημένη εμβέλεια και σημαντική αυτονομία πτήσης.
Το Phaethon G είναι κατασκευασμένο από Kevlar, ανθρακονήματα και υαλόνηματα με εποξική ρητίνη, έχει μήκος ατράκτου 2,1m, άνοιγμα πτέρυγας 4,2m, ύψος 0,8m, βάρος κενό 24kg και με πλήρες φορτίο 45kg.
Το UAV διαθέτει ένα κινητήρα 58 κυβικών ο οποίος του επιτρέπει να ίπταται με μέγιστη ταχύτητα 180km/h ενώ η ταχύτητα πλεύσης είναι 80km/h. Η αυτονομία του Phaethon G φτάνει τις 6-8 ώρες, ανάλογα με την διαμόρφωση της αποστολής, η εμβέλειά του φτάνει τα 100km και το μέγιστο επιχειρησιακό ύψος τα 14.000 πόδια.
Το Phaethon G μπορεί να απογειωθεί είτε με καταπέλτη είτε να απογειωθεί από διάδρομο μήκους μερικών δεκάδων μέτρων. Διαθέτει αυτόματο σύστημα ελέγχου πτήσης, ενώ τα δεδομένα της πτήσης καθορίζονται και αποθηκεύονται από τον χειριστή πριν και κατά τη διάρκεια της πτήσης, μέσω της οθόνης αφής που διαθέτει ο σταθμός ελέγχου εδάφους.
Ο σταθμός περιλαμβάνει μία ή περισσότερες κονσόλες, έκαστη με δύο οθόνες LCD και δύο χειριστήρια. Η πρώτη οθόνη LCD παρουσιάζει τη θέση, το ύψος, την απόσταση, την ταχύτητα και την πορεία του UAV με τα waypoints και κινούμενο χάρτη σε πραγματικό χρόνο, ενώ στη δεύτερη οθόνη LCD απεικονίζονται τα δεδομένα των αισθητήρων. Στις επιλογές του χειριστή υπάρχουν μεταξύ άλλων και άπειρα τρισδιάστατα σημεία αναφοράς (waypoints) της πτήσης.
Αν το UAV για οποιοδήποτε λόγω χάσει την επαφή του με τη βάση, επιστρέφει αυτόματα πίσω στο σημείο από το οποίο απογειώθηκε. Επίσης μπορεί ανάλογα με την αποστολή να εξοπλιστεί με διαφορετικής χωρητικότητας δεξαμενή καυσίμων, επιτρέποντας την μεταφορά διαφορετικών φορτίων και αισθητήρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Phaethon G μπορεί να εξοπλιστεί με δύο διαφορετικά πακέτα αισθητήρων. Μία σταθεροποιημένη περιστρεφόμενη «σφαίρα» αισθητήρων στο κάτω τμήμα της ατράκτου εξοπλισμένη με κάμερα ημέρας, θερμική κάμερα νύκτας, αποστασιόμετρο/καταδείκτη laser, ή, κάτω από τις πτέρυγες μπορεί να τοποθετηθούν δύο ατρακτίδια εξοπλισμένα με δύο ζεύγη κινούμενων αισθητήρων τοποθετημένα στο εμπρόσθιο και πίσω άκρο του ατρακτιδίου της ιδίας διαμόρφωσης με αυτό που περιέχεται στην «σφαίρα».
Εάν έχει και τους τέσσερις αισθητήρες, τοποθετημένους δύο στο εμπρόσθιο ημισφαίριο και δύο στο πίσω, θα μπορεί να καλύψει τόξα 180 + 180 μοιρών.
Οι εικόνες και τα δεδομένα που θα λαμβάνονται από τους τέσσερις αισθητήρες, θα μπορούν να μεταδίδονται στο σταθμό ελέγχου εδάφους και να αξιοποιούνται από δύο, ή τέσσερις χειριστές, ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.
Έτσι το Ελληνικό UAV Phaethon G, θα μπορεί να καλύψει με τους τέσσερις αισθητήρες του, μεγαλύτερη έκταση, εξασφαλίζοντας οικονομία κλίμακας ως προς το κόστος χρήσης του συστήματος.
Η προσγείωσή του μπορεί να γίνει κανονικά σε αεροδρόμιο ή μικρό πρόχειρο διάδρομο ή εναλλακτικά να προσγειωθεί με τη χρήση αλεξίπτωτου μεγέθους 10 τετραγωνικών μέτρων, παρέχοντας σημαντική επιχειρησιακή ευελιξία στους χρήστες του.
Βλέπουμε λοιπόν πως η Ελλάδα και οι άνθρωποί της, είτε ανήκουν στο «δημόσιο» της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΗΓΑΣΟΣ Ι και ΙΙ) είτε ανήκουν σε ιδιωτική εταιρεία (BSK Defense, Phaethon G) έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν, να αναπτύξουν και να κατασκευάσουν πτητικές μηχανές ισάξιες των ξένων και πολύ πιο φθηνές!
Ας ελπίσουμε πως η Ελληνική κυβέρνηση, τώρα που βρισκόμαστε στον πάτο, θα δώσει τα κίνητρα σε όλους, ώστε να αναπτυχθεί ξανά η εγχώρια βιομηχανία, που θα προμηθεύσει την χώρα με τα απολύτως απαραίτητα μέσα άμυνας, αλλά και χρήματα από πιθανές εξαγωγές σε τρίτες χώρες.
Με πληροφορίες από άρθρα του Γιώργου Τσιμπούκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου