Πέμπτη 27 Ιουλίου 2023

Η αλήθεια για τα Canadair

Πολλά γράφτηκαν, πολλά λέχθηκαν, πολλές ανοησίες κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο από άσχετους κονδυλοφόρους. Ψάχνοντας όμως και έχοντας πλέον τα στοιχεία, ας δούμε τι πραγματικά συμβαίνει με τα Canadair.


Σύμφωνα με την Καθημερινή, για τα CL-215, τον παλαιότερο τύπο Canadair που χρησιμοποιεί η Ελλάδα, πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας ξεκαθαρίζουν ότι το αεροπλάνο είναι πλήρως επιχειρησιακό, γίνονται όλες οι προβλεπόμενες συντηρήσεις ώστε να μπορεί να εκτελεί με ασφάλεια την αποστολή του και παρά τα 48 του χρόνια εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα ικανότερα πυροσβεστικά αεροσκάφη σε υπηρεσία ανά τον κόσμο. Εκτός από την Ελλάδα, CL-215 χρησιμοποιούν ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Ιταλία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη και η Τουρκία.

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα των CL-215 είναι η ισχύς των κινητήρων τους. Οι κινητήρες Pratt and Whitney R2800 ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 1937 και χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Είναι αξιόπιστοι αλλά με περιορισμένη ισχύ. Έτσι, κατά τη διαδικασία επαναφοράς του αεροσκάφους μετά από βύθιση και άφεση του φορτίου νερού, χρειάζεται μεγάλη δύναμη για να κερδίσει και πάλι ύψος. Απαιτείται ισχυρότερος κινητήρας.

Η ιδέα της αναβάθμισης των CL-215 έπεσε αρκετές φορές στο τραπέζι, δηλαδή η μετατροπή τους σε CL-215T με την τοποθέτηση σύγχρονων κινητήρων τύπου Turboprop, όπως εκείνοι των CL-415. Δυστυχώς όμως, αυτό δεν έγινε ποτέ. Οι νέοι κινητήρες θα έλυναν και το πρόβλημα της θερμοκρασίας καθώς όταν η θερμοκρασία ξεπερνά τους 38 βαθμούς, τα CL-215 δεν μπορούν να εκκινήσουν.

Το 2007 είχε εξεταστεί η μερική αναβάθμιση των αεροπλάνων, όπου εκτός από τους κινητήρες διερευνήθηκε και η τοποθέτηση πιο σύγχρονου συστήματος ελέγχου, μιας και το πηδάλιο των CL-215 ελέγχεται με συρματόσχοινα.

Τα παραπάνω προβλήματα λύθηκαν με τα Canadair CL-415, τα οποία εκτός από ισχυρότερους κινητήρες, διαθέτουν καλύτερη αεροδυναμική σχεδίαση και σύγχρονα ηλεκτρονικά και ραδιοβοηθήματα. Το 1999, η Ελλάδα παρέλαβε το πρώτο από τα δέκα CL-415 και έγινε μία από τις έξι χώρες του κόσμου που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο τύπο.

Σήμερα, υπηρετούν επτά CL-415 στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης καθώς τρία αεροσκάφη έχουν χαθεί σε δυστυχήματα. Πρόκειται για τα τρία CL-415 που είχαν ρόλο Maritime Patrol. Σ' αυτά μπορούσαν να εγκατασταθούν συστήματα εντοπισμού υποβρυχίων, αντίστοιχα με των Ρ-3 Orion ή να χρησιμοποιηθούν για Έρευνα και Διάσωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα συγκεκριμένα Canadair είχαν ενταχθεί στον σχεδιασμό των Επιτελείων και για τη μεταφορά αμφίβιων καταδρομέων στα νησιά σε περίπτωση πολεμικού επεισοδίου.

Η αναβάθμιση των 7 ελληνικών CL-415 εξετάστηκε το 2021 με στόχο να αντικατασταθούν τα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροπλάνων αλλά και τα συστήματα πλοήγησης (διαβάστε ΕΔΩ). Το κόστος για την μετατροπή των 7 CL-415 σε 515 δεν θα ξεπερνούσε τα 33 εκατομμύρια ευρώ ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία φέρεται να είχε διευκρινίσει ότι θα μπορούσε να παραδίδει έως 2 αναβαθμισμένα αεροσκάφη ανά εξάμηνο.

Η Ελλάδα ενδιαφέρεται και για τα νέα DHC-515. Όμως, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ενεργή γραμμή παραγωγής. Στις αρχές του 2022, η κατασκευάστρια εταιρεία DeHavilland Canada ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με 6 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, για την παραγγελία 22 πυροσβεστικών αεροσκαφών, στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός κοινού ευρωπαϊκού στόλου που θα διαχειρίζεται ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας RescEU.

Η Ελλάδα γνωστοποίησε τις προθέσεις της για την αγορά 5 καινούριων DHC-515, +2 από το RescEU (από τα 22 της ΕΕ) (διαβάστε ΕΔΩ) και μάλιστα, η χώρα μας θα ήταν ο πρώτος χρήσης του νέου αεροπλάνου. Οι συζητήσεις συνεχίζονται καθώς οι αγορές θα γίνουν μέσω διακρατικών συμφωνιών και για να ξεκινήσει η παραγωγή του πυροσβεστικού αεροπλάνου θα πρέπει να συμπληρωθεί ένας ικανός αριθμός παραγγελιών.

Οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να υπογράψουν σύμβαση εντός του 2023 για την αγορά 12 πυροσβεστικών αεροσκαφών που θα ανήκουν στην ίδια την ΕΕ πέραν άλλων 12 που θα ενισχύσουν εθνικούς στόλους, αναφέρεται σε άρθρο της Καθημερινής.

Τα πρώτα αεροσκάφη θα μπορούσαν να παραδοθούν σε δυο χρόνια και όλος ο στόλος να είναι διαθέσιμος μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Όπως αναφέρθηκε, η αεροπορική βιομηχανία De Havilland Canada συμφώνησε να ξαναρχίσει την παραγωγή των πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair αν υποβληθούν παραγγελίες από την ΕΕ.

Συμβάσεις θα υπογράψουν η Κροατία, η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία. Επίσης, η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει την αγορά 12 δικών της αεροσκαφών, για χρήση σε οποιαδήποτε χώρα απαιτείται.

Η De Havilland Canada ανακοίνωσε πως ολοκλήρωσε τη διαδικασία εξέτασης του σχεδιασμού του DHC-515 και αναμένει την ολοκλήρωση των συμβάσεων με τους πελάτες τους επόμενους μήνες ενώ η πρώτη παράδοση αεροσκάφους αναμένεται πριν από την περίοδο των πυρκαγιών του 2027.

Επομένως, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για την παράδοση των μόλις 5 καινούριων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου 515 αποκλειστικά για την Ελλάδα. Απορίας άξιο είναι το γιατί δεν επιχειρείται η αναβάθμιση των 7 του τύπου 415 και των 10 του τύπου 215. Εάν τα CL-215 κρίνονται παλαιά και θα πρέπει να αποσυρθούν, τότε θα πρέπει να παραγγελθούν τουλάχιστον 15 και όχι μόνο 5 καινούρια DHC-515. Η δε απώλεια των τριών αεροσκαφών που προορίζονταν και για στρατιωτική χρήση, θα πρέπει να εξεταστεί με προσοχή, καθώς η αναπλήρωσή τους ίσως να είναι επιβεβλημένη.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου