Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025

Ένοπλες Δυνάμεις: από το κακό στο χειρότερο (μέρος 2)

Η καθυστέρηση στην αναβάθμιση των κρίσιμων οπλικών συστημάτων και την προμήθεια νέων, περιλαμβάνει και το Πολεμικό Ναυτικό.


Ο Στόλος χρησιμοποιεί παλιά πλοία, που σε κάθε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα θα είχαν ήδη αποσυρθεί. Όμως στην Ελλάδα των μνημονίων και της δημοσιονομικής επιτήρησης, τα πλοία αυτά συνεχίζουν να προσφέρουν τα μέγιστα κυρίως χάρη στα στελέχη του Π.Ν. που υπερβάλλουν εαυτόν.

Ο στόλος χρειάζεται καινούριες φρεγάτες για να αντικαταστήσουν τις τύπου Standard (S). Από τις 9 τύπου S σε υπηρεσία βρίσκονται 8, με τις 2 να έχουν εκσυγχρονιστεί μερικώς και άλλες 2 να φέρουν επιπλέον οπλισμό.

Οι 4 τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ πρόκειται να εκσυγχρονιστούν για να παραμείνουν σε υπηρεσία ακόμη 10(;) χρόνια. Πότε όμως θα υπογραφεί η σύμβαση εκσυγχρονισμού τους; Επί 15 χρόνια αδυνατούν οι Ελληνικές κυβερνήσεις να αποφασίσουν για το είδος και το κόστος του εκσυγχρονισμού, ενώ οι ανάγκες τρέχουν.

Η απόφαση για την απόκτηση 3 καινούριων Γαλλικών φρεγατών Belharra (FDI) ήταν σωστός αλλά 3 πλοία υποεξοπλισμένα, δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες. 

Πολλά ακούγονται για την συνέχιση του προγράμματος. Ο Υπουργός Άμυνας μίλησε για παραγγελία 4ης FDI που θα περιλαμβάνει πυραύλους SCALP Naval. Ακόμη όμως δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση.

Υποτίθεται ότι η Ελλάδα επιθυμεί την ένταξή της στο Αμερικανικό πρόγραμμα φρεγατών τύπου Constellation. Μάλιστα. Καλά πλοία, αλλά … ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί γνωρίζουν το εάν και πότε θα παραλάβουν την πρώτη Constellation και εάν θα συνεχιστεί το πρόγραμμα.

Η Ελλάδα θα πρέπει να συνεχίσει με σταθερό και σίγουρο πρόγραμμα. Το λογικό είναι να αποκτηθούν ακόμη 3 Γαλλικές Belharra (FDI) πλήρως εξοπλισμένες, με σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου και πυραύλους SCALP Naval. Έτσι, τοποθετώντας τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου και στις 3 πρώτες FDI θα δημιουργηθεί μια πανίσχυρη ομάδα σκαφών.

Ταυτόχρονα έχει διαδοθεί ότι πρόκειται να υπογραφεί συμφωνία με την Ιταλία για απόκτηση 2+2 φρεγατών τύπου FREMM (Bergamini). Η απόφαση είναι καλή και κινείται προς τον σωστό δρόμο. Ίσως όμως θα έπρεπε να εξεταστεί η περίπτωση να υπογραφεί συμφωνία για 2+2+2 FREMM με ορίζοντα ως το 2032. Έτσι θα ανανεωνόταν ο στόλος με 6+6 πλοία, που μαζί με τις 4 ΜΕΚΟ θα μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες του Π.Ν. για την υπεράσπιση του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου ως το 2040.

Στο μεταξύ, οι Αμερικανοί θα έχουν κατασταλάξει και θα έχουν αποφασίσει εάν θα συνεχιστεί το πρόγραμμα των Constellation. Στην καλύτερη περίπτωση η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκτήσει την πρώτη Constellation to 2035.

Ο στόλος των υποβρυχίων γερνάει. Όχι μόνο γερνάει, αλλά μειώνεται λόγω αποσύρσεων / παροπλισμού. Στο Π.Ν. έχουν μείνει 10 υποβρύχια. Τα 5 παλαιότερα (τύπου 209/1100 και 209/1200) δεν θα μείνουν σε υπηρεσία για πολλά ακόμη χρόνια. Έτσι μένει το 1 εκσυγχρονισμένο 209/1500 και τα 4 νεότερα 214.

Τα Type-214 χρειάζονται εκσυγχρονισμό για να παραμείνουν σε υπηρεσία για ακόμη 20 χρόνια. Όμως καμία σύμβαση δεν έχει υπογραφεί ακόμη.

Το Π.Ν. έχει ζητήσει την απόκτηση νέων υποβρυχίων. Η απόκτηση 6 καινούριων Γερμανικών type-214 θα μπορούσε να αποτελεί ιδανική συνέχεια για την εξασφάλιση της ομοιοτυπίας. Όμως, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πιθανό.

Υπάρχουν προσφορές από Γερμανία, Σουηδία, Γαλλία και Νότια Κορέα. Τα υποβρύχια που προσφέρονται είναι εξαιρετικά. Οι διαπραγματεύσεις τώρα ξεκινάνε. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα διαρκέσουν 10 ή 15 χρόνια και εντός των επόμενων 3-4 χρόνων θα έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις.

Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα διαθέτει 19 ταχέα περιπολικά. Τα 7 τύπου Roussen είναι τα πιο νέα και τα καλύτερα εξοπλισμένα. Όμως από τα 19 ΤΠΚ κάποια βαίνουν προς απόσυρση και κάποια άλλα χρήζουν εκσυγχρονισμού. Πολλοί έχουν ζητήσει την ναυπήγηση επιπλέον 3-5 Roussen, καθώς οι εντυπώσεις από τα πλοία είναι άριστες, ενώ μπορούν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα.

Για τις κανονιοφόρους, τα ναρκαλιευτικά και τα υπόλοιπα πλοία του Στόλου, δεν θα θέλαμε να αναφερθούμε εκτενώς. Είναι πλοία που σε μια κανονική και ναυτική χώρα όπως είναι η Ελλάδα, θα έπρεπε να κατασκευάζονται εγχώρια και μαζικά, ώστε ανά 30 χρόνια να αντικαθίστανται με σύγχρονα και τα παλαιά να πωλούνται σε οποιαδήποτε χώρα τα χρειάζεται.

Το σημερινό άρθρο θα κλείσει με τα ιπτάμενα μέσα του Π.Ν. 

Η παραγγελία και η παραλαβή των 7 σύγχρονων MH-60R συνεχίζεται. Όμως σε έναν σύγχρονο στόλο με 12 τουλάχιστον νέες φρεγάτες θα έπρεπε να γίνουν και αυτά 12, καθώς τα ΑΒ βαίνουν προς το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.

Η πονεμένη δεκαετής ιστορία του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας Ρ3-Β Orion δεν εξελίχθηκε ομαλά. Δέκα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, μόλις 1 αεροσκάφος ολοκληρώθηκε και ξεκίνησε δοκιμές. Τα προβλήματα ήταν τεράστια. Η Lockheed Martin δεν αντιλήφθηκε τις δυσκολίες. Τα 500 εκατομμύρια του εκσυγχρονισμού των Ρ3-Β Orion ελπίζουμε να μην πάνε χαμένα και τελικά να παραδοθούν 5 εξαιρετικά αεροσκάφη.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου