Για μια ακόμη φορά θρηνούμε την απώλεια πιλότων που χάνουν τη ζωή τους όταν το υπερσύγχρονο(;) μαχητικό F-16D στου οποίου το κόκπιτ βρίσκονταν, έπεσε.
Μάλιστα έπεσε επάνω σε άλλα μαχητικά που βρίσκονταν στο έδαφος, κατά τη διάρκεια ΝΑΤΟϊκής άσκησης στην Ισπανία, παρασέρνοντας στον θάνατο άλλους 9 πιλότους συμμαχικής χώρας, ενώ τραυματίστηκαν σοβαρά άλλοι 13.
F-16D
Γιατί όμως το τελευταίο διάστημα χάνονται συνεχώς F-16 και μάλιστα τα διπλά, αυτά που χρειάζονται δύο πιλότους στο κόκπιτ;
Θυμίζουμε πως μόλις στις 4 Δεκεμβρίου του 2014 ένα ακόμη F-16D έπεσε μετά από βλάβη του κινητήρα, ευτυχώς όμως χωρίς την απώλεια των πιλότων που πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν τα αλεξίπτωτά τους.
Συνολικά 6 F-16 block 50, block52+ και advanced έχουν χαθεί από το 2006 μέχρι σήμερα. Όσον αφορά τα F-16 block30, από τα 40 που αγοράστηκαν, χάθηκαν 6 μονοθέσια και 2 διθέσια.
Αν οι υπολογισμοί μας είναι σωστοί, σήμερα η Ελλάδα διαθέτει μόλις 136 F-16 από τα 150 που αγόρασε, ενώ καμία από τις 14 συνολικά απώλειες δεν αναπληρώθηκε.
Η ερώτηση που απασχολεί όλους όσους ασχολούνται και νοιάζονται για τα τεκταινόμενα στις ένοπλες δυνάμεις και στην προκειμένη περίπτωση με την αεροπορία, είναι γιατί δεν γίνονται παραγγελίες αντικατάστασης των απολεσθέντων πολεμικών αεροσκαφών;
Εδώ δεν γίνονται αγορές ανταλλακτικών για τα εναπομείναντα λένε οι κακές γλώσσες, θα παραγγελθούν καινούρια;
Είναι όμως έτσι ή είναι ακόμη χειρότερα;
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε, το πρόβλημα της προμήθειας ανταλλακτικών για τα F-16 χρονολογείται από το 2008. Από τότε έχει να γίνει προμήθεια ανταλλακτικών, κάτι που έφερε τα F-16 στα χαμηλότερα επίπεδα διαθεσιμότητας.
Ακόμη και σήμερα, τα F-16 είναι χωρίς ανταλλακτικά και οι ευθύνες που βαρύνουν όσους κυβέρνησαν την Ελλάδα από το 2008 μέχρι σήμερα είναι μεγάλες.
Στις 18 Νοεμβρίου 2014, οι Αμερικανοί ανακοίνωσαν την έγκριση από το Κογκρέσο της παροχής ανταλλακτικών για τα F-16 της ΠΑ ύψους 188 εκατ. δολαρίων.
Μέχρι όμως τα ανταλλακτικά αυτά να φτάσουν στην Ελλάδα, θα περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα.
Υπάρχει όμως και άλλο ένα πρόβλημα: πως θα έρθουν στην Ελλάδα;
Το πρόβλημα έγκειται στις μεταφορικές εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβόλαια για την αποστολή των ανταλλακτικών και με τις οποίες το ΥΠΕΘΑ βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη για θέματα κόστους!
Άρα, δεν ξέρουμε ούτε το πότε ούτε το πως θα φέρουμε τα αναγκαία ανταλλακτικά στην Ελλάδα!!!...
Η Ελλάδα (είτε μας αρέσει, είτε όχι) είναι χώρα μέλος του ΝΑΤΟ. Αυτό σημαίνει πως έχει κάποιες υποχρεώσεις. Στο πλαίσιο αυτών των υποχρεώσεων αλλά και με την προοπτική ανακήρυξης ΑΟΖ, η Ελλάδα θα πρέπει να μπορεί να διαθέτει συγκεκριμένο αριθμό πολεμικών αεροσκαφών έτοιμων ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Τι πρέπει να γίνει.
Αυτό που η Ελλάδα πρέπει άμεσα να κάνει και θα έπρεπε να είχε κάνει από … χθες, είναι η άμεση αναβάθμιση όλων των F-16 σε επίπεδο advanced, με όλα τα απαραίτητα σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα, όπλα, ραντάρ AESA, link16, σκόπευση επί κράνους κλπ κλπ. Ταυτόχρονα θα έπρεπε να παραγγελθούν ακόμη 14 ή και περισσότερα F-16 C και D επιπέδου advanced για την αναπλήρωση των απωλειών, ώστε η Ελλάδα να διαθέτει μια ομοιογενή δύναμη 150 αεροσκαφών F-16adv που να μπορεί να καλύψει τις βασικές ανάγκες της χώρας και να εξυπηρετεί και τις ΝΑΤΟϊκές υποχρεώσεις.
Θα αναρωτηθεί κανείς όμως, με 150 F-16 θα προσπαθήσουμε να επιβιώσουμε στην Ανατολική Μεσόγειο τα επόμενα 30 χρόνια; Με τα Mirage 2000 και 2000-5 τι γίνεται; Τα F-4 phantom που βρίσκονται;
Τα F-4 phantom είναι καλά μεν, παλαιά δε. Η χρόνος ζωής τους αρχίζει και φτάνει στο τέλος του, όπως έφτασε το τέλος των A-7corsair πριν λίγους μήνες.
Τα mirage 2000 είναι και αυτά στην ίδια κατηγορία με τα F-4, καθώς πριν 15 χρόνια δεν αναβαθμίστηκαν σε επίπεδο 2000-5 ώστε να μπορούν να αποτελέσουν και αυτά ένα σύγχρονο όπλο για πολλά ακόμη χρόνια.
Τα mirage 2000-5 θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους για όσο αντέξουν, αλλά το μέλλον τους δεν διαγράφεται λαμπρό, καθώς οι Γάλλοι προσπαθούν να πουλήσουν το Rafale και αρνούνται να προβούν σε εκσυγχρονισμούς των διαφόρων εκδόσεων των mirage.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει άλλο χωρίς τις βασικές αναβαθμίσεις στα F-16. Επίσης θα πρέπει να αποφασιστεί και να παραγγελθεί εντός του 2015 το Νέο Μαχητικό (4ης++ ή 5ης γενιάς), καθώς η εξ ανατολών ΝΑΤΟϊκή μας σύμμαχος Τουρκία, έχει ήδη παραγγείλει 100 F-35 stealth που είναι 5ης γενιάς αεροπλάνα.
Πως θα διαφυλαχθεί η ακεραιότητα της χώρας;
F-35
Εφόσον η Ελλάδα προχωρήσει στην δημιουργία μιας ενιαίας δύναμης 150 F-16 επιπέδου advanced θα μπορέσει να κάνει και την διαφορά, εντάσσοντας στο οπλοστάσιό της κάποιο μαχητικό που θα κάνει αυτή τη διαφορά.
Ποιο θα είναι αυτό; Θα είναι κάποιο μαχητικό που θα μπορεί να αντιμετωπίζει στα ίσια τα F-35. Θα πρέπει να διαθέτει ραντάρ που θα ανιχνεύει το λεγόμενο stealth F-35 και θα έχει σαφώς καλύτερες επιδόσεις σε κλειστές αερομαχίες.
Επίσης, θα πρέπει να είναι σαφώς φθηνότερο από το πανάκριβο F-35.
Υπάρχει τέτοιο αεροσκάφος; Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει, το αεροσκάφος που θα μπορεί να επιτηρεί την τεράστια Ελληνική ΑΟΖ, θα μπορεί να βλέπει με το ραντάρ του τα F-35 και θα μπορεί να τους «παίρνει» την ουρά, με κόστος στο 60 ή 70% του F-35 είναι το Ρωσικό Su-35BM.
Su-35
Υπάρχουν και άλλες επιλογές, αλλά όχι φθηνές και ίσως παρωχημένες εν έτη 2015, όπως το Γερμανικό Eurofighter, το Αμερικανικό F-18 Super Hornet ή το πολύ καλό αλλά πανάκριβο Γαλλικό Rafale. Όλα είναι μαχητικά 4ης ++ γενιάς, ενώ το F-35 είναι 5ης…
Θα αναρωτηθεί κανείς, γιατί να μην προμηθευτεί και η Ελλάδα F-35; Να μην τα προμηθευτεί, γιατί είναι πανάκριβα! Τουλάχιστον 100 εκατομμύρια δολάρια το ένα, όταν με 60-70 εκατομμύρια μπορεί να προμηθευτεί το Su-35BM (4ης ++ γενιάς) που σύμφωνα με τους ειδικούς είναι πολύ καλύτερο από το F-35.
Εκτός και αν αποφασιστεί να προμηθευτούμε αεροσκάφος 5ης γενιάς. Αυτό που πραγματικά αξίζει τότε, είναι το Ρωσικό T-50.
T-50
Το T-50 φτιάχτηκε για να «κοντραριστεί» με το Αμερικανικό F-22 raptor, ένα αεροσκάφος που οι Αμερικανοί δεν πωλούν, ενώ κοστίζει 200 εκατομμύρια δολάρια. Το Ρωσικό T-50 κοστίζει φθηνότερα ακόμη και από το F-35, από το οποίο θεωρείται και είναι σαφώς ανώτερο.
Η τελική επιλογή όμως θα πρέπει να ανήκει στους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας, που αυτοί μπορούν να κρίνουν πιο αεροπλάνο είναι πράγματι καλύτερο για τις ανάγκες της Ελλάδας.
Φυσικά θα χρειαστεί ταυτόχρονα η Ελλάδα να εφοδιαστεί με 4-6 αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας, 4-6 αεροπλάνα εναέριου ανεφοδιασμού και 25-30 νέα εκπαιδευτικά (που είναι και ελαφρά μαχητικά) για τους νέους ίκαρους.
Ποιο είναι το κόστος όλων αυτών των εξοπλισμών, θα αναρωτηθεί κανείς.
Το κόστος είναι πολύ μικρό σε σχέση με την υπεράσπιση της ακεραιότητας της χώρας και των συμφερόντων της στην καυτή Ανατολική Μεσόγειο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου