Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025

Πολύ δύσκολα τα πράγματα για το ΠΝ

Η αναβλητικότητα και η ατολμία των κυβερνήσεων έχουν καταστήσει το Πολεμικό Ναυτικό από κυρίαρχο σε φτωχό συγγενή.


Την ώρα που η Τουρκία ναυπηγεί 31 καινούρια πλοία, Τουρκικής σχεδίασης και με Τουρκικά όπλα, στην Ελλάδα καθυστερούμε να παραγγείλουμε την 4η φρεγάτα Belharra και να συμβασιοποιήσουμε την ομογενοποίησή τους με ίδια όπλα και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.

Ταυτόχρονα, στο Τύπο, ακόμη και στον βαθιά φιλοκυβερνητικό, έχουν αρχίσει να υπάρχουν δημοσιεύματα για τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται πλέον το Π.Ν. Εκτός και εάν στην κυβέρνηση νομίζουν ότι θα αντιμετωπιστούν όλες οι Τουρκικές προκλήσεις μόνο με την αεροπορία και τα F-35 όταν έρθουν στην Ελλάδα…

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, καλά κρατούν οι διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους για την 4η φρεγάτα Belharra και οι διαπραγματεύσεις για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ. Επίσης έγινε γνωστό ότι καμία από τις 9 παλιές φρεγάτες τύπου S δεν θα παροπλιστεί, εάν δεν καταστεί μη λειτουργική. Πάλι καλά...

Σε εξέλιξη είναι και οι συζητήσεις με τους Αμερικανούς για τη φρεγάτα τύπου Constellation που δεν θα φτάσει στην Ελλάδα πριν από το 2035. Πρόκειται για σχέδιο μακροπρόθεσμης εξασφάλισης των δυνατοτήτων του ΠΝ, με σκοπό τη ναυπήγησή τους στην Ελλάδα.

Όμως, ο Ντόναλντ Τραμπ επέκρινε τη διαχείριση του προγράμματος φρεγατών κλάσης Constellation του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ μετά τις αυξήσεις του κόστους λόγω των παρεμβάσεων επιτελών του ναυτικού επιτελείου, αναφέρεται σε δημοσίευμα του OnAlert.

Παραμένει άγνωστο αν η παρέμβαση του Τραμπ σχετίζεται με πιθανές αλλαγές στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation ή προετοιμάζει το έδαφος για μεγάλες αλλαγές στην ηγεσία του στρατεύματος ή ακόμη και την ακύρωση του εγχειρήματος.

Μέχρι όμως να ξεκαθαρίσει το Αμερικανικό τοπίο για τις Constellation, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην προμήθεια νέων πλοίων. Ήδη έχει μπει στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας, με σκοπό τη ναυπήγηση κάποιων μονάδων (3 ή 4) έως το 2030. Σε περίπτωση που το σχέδιο της ευρωκορβέτας (το οποίο στηρίζεται από Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) δεν προχωρήσει, ο προϋπολογισμός που έχει προβλεφθεί δεν θα χαθεί, αλλά θα αξιοποιηθεί για τη ναυπήγηση άλλης κορβέτας που θα επιλεγεί από την αγορά, γράφει η Καθημερινή. Πότε όμως θα ληφθούν οι αποφάσεις; Τα πλοία χρειάζονται 3 χρόνια για να ενταχθούν στον στόλο από την στιγμή που θα παραγγελθούν.

Αβεβαιότητα προκαλεί η εξέλιξη του προγράμματος της Ευρωκορβέτας, καθώς το project φαίνεται να παραμένει σε αρχικό στάδιο. Και σ’ αυτή την περίπτωση το 2029 είναι η κρίσιμη χρονιά, καθώς τότε υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των δύο πρωτότυπων πλοίων. Προς το παρόν, ακόμα δεν έχει καν ολοκληρωθεί η σχεδίαση των δύο διαφορετικής διαμόρφωσης κορβετών, αναφέρει το OnAlert.

Επομένως, το πρόγραμμα για φρεγάτες και κορβέτες είναι στον αέρα!

Με αυτά τα δεδομένα στο τραπέζι φαίνεται να επανέρχεται στο προσκήνιο η πρόταση για ναυπήγηση «εθνικού» πλοίου μεγέθους κορβέτας, αναφέρεται σε δημοσίευμα του OnAlert.

Στο παρελθόν, η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και συγκεκριμένα ο Τομέας Ναυπηγικής και Ναυτικής Μηχανολογίας είχε σχεδιάσει πλοίο κατάλληλο για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Στόχος είναι η επαναφορά μιας νέας ανάλογης κίνησης προσαρμοσμένης στις ανάγκες του Π.Ν., έπειτα και από τα επιχειρησιακά διδάγματα των τελευταίων ετών.

Ο σχεδιασμός και η εκτέλεση του προγράμματος μπορεί να προχωρήσει σε συνεργασία με μεγάλες εταιρίες, οι οποίες εξειδικεύονται στα ηλεκτρονικά συστήματα, τους αισθητήρες, στα μηχανολογικά συστήματα και φυσικά στα όπλα.

Το «εθνικό» πλοίο θεωρείται δεδομένο ότι θα κατασκευάζεται στην Ελλάδα και θα προσομοιάζει σε δυνατότητες με τις ισραηλινές κορβέτες SAAR.
 
Οι «made in Greece» κορβέτες θα είναι εξοπλισμένες με τα ανάλογα όπλα και συστήματα, ώστε να διαθέτουν ανθυποβρυχιακές και αντιαεροπορικές δυνατότητες σε επίπεδο άμυνας περιοχής.

Η τελική τους διαμόρφωση θα γίνει σύμφωνα με τις ανάγκες που θα καθορίσει το Ναυτικό Επιτελείο.

Η πρόταση για «εθνικό» πλοίο δεν είναι καινούρια. Το 2018 και το 2021 είχαμε δημοσιεύσει στο CosmoStatus άρθρα για πολεμικά πλοία made in Greece. Διαβάστε σχετικά ΕΔΩ και ΕΔΩ. Πρόκειται για τα πλοία τύπου Αλς. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα είναι αυτά. Ήταν όμως μια σοβαρή Ελληνική πρόταση. Τα πλοία που θα κατασκευαστούν θα μπορούσαν να είναι εξελιγμένα Αλς.

Σχεδιασμός υπάρχει και για την ενίσχυση των υποβρυχίων αναερόβιας πρόωσης Type-214. Το Π.Ν. θα εκσυγχρονίσει τα 4 σύγχρονα υποβρύχια που διαθέτει, ενώ σκοπός είναι στα επόμενα χρόνια να ναυπηγηθούν και 2 με 4 νέα υποβρύχια αυτού του τύπου. Κατά την άποψή μας οι ανάγκες είναι για 6 καινούρια υποβρύχια, γιατί μέχρι να είναι όλα έτοιμα, τα παλαιά Type-209 θα έχουν αναγκαστικά αποσυρθεί.

Όπως γράφει η Καθημερινή, κεντρική φιλοσοφία του σχεδιασμού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι η δύναμη κρούσης του Π.Ν. να αποτελείται είτε από νέες μονάδες είτε από πλοία που έχουν εκσυγχρονιστεί.

Ευτυχώς για επιτήρηση, το Π.Ν. παρέλαβε 4 Αμερικανικά περιπολικά κλάσης Island, ενώ εξασφαλίστηκαν και 3 περιπολικά κλάσης Protector. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να εξασφαλιστούν 2 ακόμη Island, με σκοπό τα μεγάλα πλοία του στόλου να μην απασχολούνται με «χαμαλίκι».

Ας ελπίσουμε ότι ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ η ηγεσία (πρωθυπουργός, υπουργός Άμυνας και υπουργός Οικονομικών) θα πράξουν ΑΜΕΣΑ τα αυτονόητα για την πραγματική και ουσιαστική ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Σε διαφορετική περίπτωση θα κοιτάμε τα 31 καινούρια Τουρκικά πλοία να αλωνίζουν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, επιβάλλοντας την Γαλάζια Πατρίδα σε βάρος των δικαιωμάτων της Ελλάδας και της Κύπρου, η οποία θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί και μαζί με την Ελλάδα με κοινή παραγγελία να αποκτήσει τουλάχιστον 4 ίδιες κορβέτες.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ξεκάθαρη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link.

Διαβάστε επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου