Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Bloomberg: τα ηλεκτρικά δίκτυα αντέχουν (;) τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Μια ενδιαφέρουσα έκθεση δημοσιεύτηκε από το Bloomberg για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα ηλεκτρικά δίκτυα. Η έκθεση πάντως μοιάζει βγαλμένη από τα συρτάρια των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή από κάποια κυβέρνηση που θέλει να επιβάλλει την χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.


Σύμφωνα με την ανάλυση του Bloomberg NEF (BNEF), του ενεργειακού ερευνητικού βραχίονα του ειδησεογραφικού πρακτορείου, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας (πλήρως ηλεκτρικά οχήματα και plug-in υβριδικά) κατανάλωναν τόση ηλεκτρική ενέργεια από δημόσιους σταθμούς φόρτισης το 2023 όσο ολόκληρη η χώρα της Ιρλανδίας. Αυτό σημαίνει 35 TWh (τεραβατώρες).

Η απάντηση στην ερώτηση για το εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν ενέργεια που θα προκαλέσει καταστροφή στο ηλεκτρικό δίκτυο, είναι όχι, σύμφωνα με την έρευνα.

Για το 2024 η έρευνα προβλέπει ότι η κατανάλωση θα ανέλθει στις 52 TWh (τεραβατώρες), υπερβαίνοντας την ενεργειακή ζήτηση της Ελλάδας.

«Υπάρχουν συζητήσεις σε ολόκληρη τη βιομηχανία σχετικά με τον αντίκτυπο των ηλεκτρικών οχημάτων στα ηλεκτρικά συστήματα
» ανέφεραν στην έκθεσή τους οι ερευνητές της BNEF. «Τα δεδομένα στην Κίνα δείχνουν ότι η ηλεκτρική ενέργεια που διανέμεται από δημόσιους φορτιστές είναι ήδη σε σημαντικά επίπεδα, αλλά δεν έχει οδηγήσει σε εκτεταμένες βλάβες στο ηλεκτρικό σύστημα».

Οι επικριτές των ηλεκτρικών οχημάτων εγείρουν το θέμα των κινδύνων που θέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για το ηλεκτρικό δίκτυο. Κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα το 2022, η εταιρεία παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της Καλιφόρνια είχε ζητήσει από τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να αποφεύγουν να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων ωρών. Πολλοί άνθρωποι υποστηρίζουν ότι η ηλεκτρική υποδομή των χωρών δεν μπορεί να αντέξει περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα.

Όμως στην Κίνα, που όταν λαμβάνεται μια απόφαση εκτελείται, καθώς σε διαφορετική περίπτωση εκτελείται αυτός που δεν την εκτέλεσε, υπάρχουν περίπου 20 εκατομμύρια πλήρως ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα. Εκεί, το δίκτυο αντέχει, προφανώς γιατί έχει αυξηθεί η παραγωγή και έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης του δικτύου.

Πέρυσι, η Κίνα τοποθέτησε 890.000 δημόσιους φορτιστές, πενταπλάσιους από όσους εγκαταστάθηκαν στις ΗΠΑ. Όμως ο πληθυσμός της Κίνας είναι τετραπλάσιος από αυτόν των ΗΠΑ.

Οι συντάκτες της έκθεσης υποστηρίζουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν καταναλώνουν τόση πολλή ενέργεια και δεν θα καταναλώνουν ακόμη και όταν θα υπάρχουν εκατομμύρια από αυτά σε κάθε χώρα.

Στην Καλιφόρνια, που έχει τη μεγαλύτερη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων από οποιαδήποτε άλλη πολιτεία των ΗΠΑ, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 1% της ενεργειακής ζήτησης σε περιόδους αιχμής, σύμφωνα με την Επιτροπή Ενέργειας της Καλιφόρνια.

Σύμφωνα με την έρευνα, όταν υπάρχει καύσωνας, όλοι χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τα κλιματιστικά τους, με αποτέλεσμα το δίκτυο να πιέζεται. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όμως, μπορούν να φορτίζουν όταν είναι σταθμευμένα και αυτό θα χρειάζεται να το κάνουν μόνο για λίγες ώρες κάθε εβδομάδα.

Οι εταιρείες παραγωγής ρεύματος και οι πάροχοι φόρτισης μπορούν να διαχειριστούν το δίκτυο, αναγκάζοντας τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να πληρώνουν περισσότερο ή λιγότερο, ανάλογα με το πότε συνδέονται. Αυτό το είδος της έξυπνης φόρτισης είναι κάτι που η BNEF πιστεύει ότι θα δούμε περισσότερο στο μέλλον.

Επομένως, θα πρέπει να φροντίζουμε να μην ξεμένει από μπαταρία το πανάκριβο ηλεκτρικό μας όχημα κατά την διάρκεια της ημέρας και δεν θα πρέπει να ταξιδεύουμε για περισσότερα από 300 χιλιόμετρα (τόση είναι σήμερα η πραγματική αυτονομία των περισσοτέρων ηλεκτρικών αυτοκινήτων) όταν υπάρχουν συνθήκες καύσωνα, καθώς η φόρτιση θα κοστίζει ίσως και διπλάσια τιμή, ακόμη και αν έχουμε προγραμματίσει το ταξίδι μας για εκείνες τις ημέρες εδώ και καιρό.

Αυτό που δεν αναφέρει η ανάλυση του Bloomberg είναι η ζημιά που προκαλείται στο περιβάλλον για την κατασκευή των μπαταριών, την μεταφορά των υλικών και των αυτοκινήτων και τον τρόπο παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας, που η ζήτησή της θα είναι συνεχώς περισσότερη. Εάν όλα αυτά παράγουν λιγότερους ρύπους από όσους παράγονται σήμερα για την παραγωγή αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικό ρεύμα, τότε… να εξετάσουμε την περίπτωσης αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με την προϋπόθεση ότι η τιμή του θα είναι ανταγωνιστική ενός συμβατικού.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link



Με πληροφορίες από το Inside EVs

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου