Μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση τέθηκε για την Τουρκία από το Forbes και τον Paul Iddon σχετικά με το νέο μαχητικό της Τουρκίας, σε περίπτωση που δεν καταφέρει να αγοράσει ούτε Eurofighter.
Του Paul Iddon για το Forbes
Μετάφραση CosmoStatus
Η Τουρκία έχει τονίσει επανειλημμένα ότι έχει και άλλες επιλογές για μαχητικά αεροσκάφη εάν η Γερμανία δεν άρει τις αντιθέσεις της για την πώληση 40 καινούριων μαχητικών τύπου Eurofighter Typhoon.
Θα μπορούσε η Τουρκία θα να στραφεί στη Σουηδία για το ικανό Saab JAS 39 Gripen, αφού πρώτα εγκρίνει την ένταξή της στο ΝΑΤΟ;
Αναφορές από τον Νοέμβριο αποκάλυπταν ότι η Τουρκία ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με τη Βρετανία και τη Γαλλία (σ.σ. προφανώς εννοεί Γερμανία ή Ιταλία, καθώς η Γαλλία ΔΕΝ αποτελεί συμπαραγωγό του Eurofighter) για την πιο προηγμένη έκδοση του Eurofighter. Έκτοτε, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η χώρα του έχει «πολλές άλλες πόρτες να χτυπήσει» για μαχητικά, εάν η Γερμανία επιμείνει στην άρνησή της.
Ως μέλος της κοινοπραξίας Eurofighter, το Βερολίνο έχει βέτο για τις χώρες που η Βρετανία, η Ισπανία και η Ιταλία μπορούν να εξάγουν το μαχητικό. (Η Γερμανία) έχει μπλοκάρει τη πώληση των Βρετανών στη Σαουδική Αραβία 48 επιπλέον Eurofighter Typhoon, γι' αυτό πιθανότατα το Ριάντ συζητά τώρα την αγορά από την Γαλλία των Dassault Rafale.
Η Τουρκία επίσης αναμένει την έγκριση για 40 καινούρια F-16 από τις ΗΠΑ. Αναμένει το Κογκρέσο να εγκρίνει την πώληση, που ζητήθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2021, με αντάλλαγμα την άρση των αντιρρήσεων της Τουρκίας για την ένταξη στο ΝΑΤΟ της Σουηδίας. Στα τέλη Δεκεμβρίου, η επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της Τουρκία υπερψήφισε την ένταξη της Σουηδίας, αναμένοντας την τελική επικύρωση και έγκριση από την γενική συνέλευση της βουλής.
Η ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ θα απομάκρυνε κάποια εμπόδια για την απόκτηση από την Τουρκία των F-16, παρόλο που δεν είναι ξεκάθαρο εάν θα επηρεαστεί η Γερμανία. Η Τουρκία δεν μπορεί να στραφεί στην Γαλλία για Rafale για διάφορους λόγους, ενώ η αγορά Ρωσικών μαχητικών θα επέφερε περισσότερες Αμερικανικές κυρώσεις.
Όπως έχει ειπωθεί, η Τουρκία μπορεί να ζητήσει Eurofighter ακόμα και εάν εγκριθεί η πώληση των F-16. Όμως, εάν της αρνηθούν τα Eurofighter τότε θα χρειαστεί ένα συγκρίσιμο αεροσκάφος και αναμφίβολα το Gripen είναι ένα από αυτά, καθώς αποτελεί το εναλλακτικό του Eurofighter.
Η πώληση των Gripen στην Τουρκία θα αποτελέσει την πρώτη του εξαγωγή στην Μέση Ανατολή. Παρόλο που πρόκειται για ένα πολύ καλό αεροσκάφος, οι εξαγωγές του είναι αρκετά δυσανάλογες με αυτές των Eurofighter και των Rafale. Μια πετυχημένη πώλησή του στην Τουρκία, θα άνοιγε τον δρόμο για περισσότερες πωλήσεις.
Η Γαλλία δυσκολευόταν να εξάγει το Rafale για χρόνια. Η πώλησή τους στην Αίγυπτο το 2015 άνοιξε σταδιακά τον δρόμο για πολλές ακόμη πωλήσεις, με την πιο σημαντική αυτή του 2021 προς τα ΗΑΕ αξίας 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων για 80 αεροσκάφη.
Ο Suleyman Ozeren, καθηγητής στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο και ανώτερος συνεργάτης του Orion Policy Institute, πιστεύει ότι η παρατεταμένη παρεμπόδιση της ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ από την Τουρκία θα καταστήσει απίθανη οποιαδήποτε πιθανή συμφωνία για το Gripen.
«Ενώ η Άγκυρα εξασφάλισε ορισμένες παραχωρήσεις από τη Στοκχόλμη, όπως η άρση της απαγόρευσης εξαγωγής στρατιωτικού εξοπλισμού στην Τουρκία, το θέμα είναι ότι η Τουρκία έχει απλώσει πολύ τα χέρια της σε σχέση με την προσπάθεια ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ» μου είπε ο Ozeren.
«Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να ολοκληρώσει η Άγκυρα τη διαδικασία χωρίς να παρουσιάσει πειστικά επιχειρήματα και ουσιαστικές δικαιολογίες εκτός από την προσπάθεια να πιέσει τη Στοκχόλμη να προβεί σε περισσότερες παραχωρήσεις» πρόσθεσε. «Αυτή η αργοπορία απογοήτευσε τόσο πολύ τη Σουηδία που φάνηκε ότι η Άγκυρα έπνιξε την προσπάθεια ένταξης στο ΝΑΤΟ».
Ο Ozeren πιστεύει ότι η Τουρκία πιθανότατα θα συνεχίσει να εξετάζει τις επιλογές της για άλλα μαχητικά, συμπεριλαμβανομένου του Gripen, εάν το Κογκρέσο συνεχίσει να καθυστερεί τη συμφωνία για τα F-16.
«Ωστόσο, δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης, η Άγκυρα μπορεί να χρειαστεί να κάνει περισσότερα από το να ζητήσει από τη Στοκχόλμη τα Gripen για να εξομαλύνει τη σχέση της» πρόσθεσε. «Ως εκ τούτου, η καλύτερη επιλογή της Άγκυρας εξακολουθεί να είναι η αγορά F-16, η οποία περιλαμβάνει επίσης εκσυγχρονισμό για τα υπάρχοντα F-16».
Ο Ozeren πιστεύει επίσης ότι η Τουρκία μπορεί να συνεχίσει «το ενδιαφέρον της» για τα Eurofighter εάν εγκριθεί η συμφωνία για τα F-16 προκειμένου να διαφοροποιήσει την αεροπορία της. Αλλά ούτε το F-16 Block 70, ούτε το τελευταίο Tranche Eurofighter, ούτε το Gripen αποτελούν μακροπρόθεσμα υποκατάστατα των αεροσκαφών stealth πέμπτης γενιάς.
«Αν και το Eurofighter μπορεί να έχει τρομερές δυνατότητες, δεν θα αντικαταστήσει αυτό που μπορούν να προσφέρουν τα F-35, κάτι που έχασε η Άγκυρα αγοράζοντας τους S-400 από τη Ρωσία», είπε ο Ozeren.
«Όσο για τα Gripen, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των περιστάσεων, η πιθανότητα απόκτησής τους είναι ένα μακρινό εγχείρημα για την Άγκυρα».
Μελετώντας το άρθρο του Forbes γεννάται η ερώτηση: πόσο πιθανό θα ήταν ένα Τουρκικό παζάρι με την Σουηδία για 40 ή και περισσότερα Gripen, με την άμεση επικύρωση της ένταξής της στο ΝΑΤΟ; Θα δεχόταν η Σουηδία κάτι τέτοιο; Θα ήταν προς το συμφέρον και των δύο χωρών; Εξαρτάται, ποιος είναι ο μακροχρόνιος σχεδιασμός της Τουρκίας για την αεροπορία της και εξαρτάται από το πόσο πιθανή είναι η ένταξη σε υπηρεσία ως το 2035 του Τουρκικού μαχητικού πέμπτης γενιάς Kaan.
Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου