Σάββατο 27 Μαΐου 2023

Η οικονομική μηχανή της Ευρώπης χάλασε

Η Γερμανία αποτελεί την οικονομική μηχανή της Ευρώπης για δεκαετίες, σώζοντάς την από την μία κρίση μετά την άλλη. Αλλά η μηχανή χάλασε και αυτό αποτελεί κίνδυνο για την Ευρώπη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg μετά από δεκαετίες λανθασμένης οικονομικής πολιτικής, η σταδιακή εγκατάλειψη των αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης και η μετάβαση στις νέες τεχνολογίες αποτελούν την κύρια απειλή για την ευημερία της Γερμανίας μετά την ένωση. 

Αντίθετα όμως με το 1990, οι πολιτικοί αρχηγοί αδυνατούν να αντιληφθούν και να αντιμετωπίσουν τα σημαντικά προβλήματα που συσσωρεύονται και ροκανίζουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Παρά το ότι ο Γερμανός Καγκελάριος είπε τον Ιανουάριο ότι η χώρα θα ξεπεράσει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν εξαιτίας του ενεργειακού πολέμου με τη Ρωσία, τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν την Πέμπτη δείχνουν ότι η οικονομία συρρικνώνεται.

Η ανάπτυξη στην Γερμανική οικονομία υστερεί σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, ενώ φέτος η Γερμανία θα έχει την χειρότερη επίδοση στην G7, σύμφωνα με το ΔΝΤ.

Η Γερμανία αδυνατεί να εξυπηρετήσει βιώσιμα τις ενεργειακές βιομηχανικές της ανάγκες. Εξαρτάται υπερβολικά από την παραγωγή παλαιού τύπου μηχανών, ενώ δεν έχει την πολιτική και εμπορική ευελιξία να στραφεί σε ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς, αναφέρεται χαρακτηριστικά το άρθρο του Bloomberg.

Ευτυχώς, οι βιομηχανικοί κολοσσοί όπως η Volkswagen, η Siemens και η Bayer, έχουν χιλιάδες μικρότερες θυγατρικές εταιρείες και οι αυστηρότητα στις δαπάνες της χώρας, δημιουργούν συνθήκες δημοσιονομικής πειθαρχίας.

Το πιο πιεστικό ζήτημα για τη Γερμανία είναι να ξεκινήσει η ενεργειακή της μετάβαση και η εξασφάλιση προσιτής ενέργειας.

Μετά το κλείσιμο όλων των πυρηνικών αντιδραστήρων και την πρόθεση να κλείσουν όλα τα εργοστάσια που χρησιμοποιούν κάρβουνο ως το 2030, η Γερμανία εγκατέστησε ανεμογεννήτριες και ηλιακά πάνελ ισχύος 10GW. Όμως αυτά είναι μόλις τα μισά από αυτά που πρέπει να γίνουν για να επιτευχθεί ο κλιματικός στόχος.

Η κυβέρνηση της Γερμανίας στοχεύει να συνδέσει περίπου 625 εκατομμύρια ηλιακούς συλλέκτες και 19.000 ανεμογεννήτριες έως το 2030. Όμως, η ζήτηση σε ρεύμα αναμένεται να εκτοξευθεί λόγω της χρήσης ηλεκτρικού ρεύματος για θέρμανση, τις μεταφορές, την χαλυβουργία και τη βαριά βιομηχανία.

Η πικρή πραγματικότητα είναι ότι οι πόροι για την παραγωγή τόσο μεγάλης ποσότητας καθαρής ενέργειας είναι περιορισμένοι στη Γερμανία, λόγω της σχετικά μικρής ακτογραμμής της και της έλλειψης ήλιου. Έτσι, επιδιώκεται η δημιουργία τεράστιας υποδομής για την εισαγωγή υδρογόνου από χώρες όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς και η Σαουδική Αραβία, στηρίζοντας μια τεχνολογία που δεν έχει δοκιμαστεί σε τόσο μεγάλη κλίμακα.

Ταυτόχρονα, η Γερμανία θα πρέπει να επιταχύνει την κατασκευή δικτύων υψηλής τάσης που θα συνδέουν τα αιολικά πάρκα από τα βόρεια παράλια με τα εργοστάσια και τις πόλεις στον νότο. Υπάρχουν όμως λίγα πράγματα που μπορούν να γίνουν για την αποθήκευση της ενέργειας ώστε να διασφαλιστεί ότι η χώρα θα μπορεί να αντέξει τις διακοπές ρεύματος.

Η Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ ήταν πρωτοπόρος χάρη στις μηχανές της, πλέον έχει μείνει πολύ πίσω συγκρινόμενη με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυρίως από την Κίνα. Μεγάλο μέρος του πλούτου της Γερμανίας βασίζεται στον μεταποιητικό τομέα που παρέχει καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Αλλά αυτή η ισχύς έχει οδηγήσει σε επικίνδυνες εξαρτήσεις από τις υπερπόντιες αγορές για παραγγελίες και πρώτες ύλες, κυρίως από την Κίνα. Μετά την εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Βερολίνο προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή του από την Κίνα, αλλά οι μεγαλύτερες εταιρείες της Γερμανίας δεν δίνουν σημασία.

Ακόμη και ο χρηματοοικονομικός τομέας της Γερμανίας δείχνει σημάδια κόπωσης. Οι δύο μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας, η Deutsche Bank και η Commerzbank διαθέτουν κεφάλαια που ανέρχονται μόλις στο 10% της JPMorgan και της Chase & Co.’s.

Επίσης, η έλλειψη επενδύσεων στη Γερμανία είναι ιδιαίτερα έντονη στην ψηφιακή τεχνολογία, ειδικά σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας της.

Η Γερμανία θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της με ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα, αλλά αυτό δεν φαίνεται πραγματοποιήσιμο. Ο Όλαφ Σολτς κέρδισε την καγκελαρία με το χαμηλότερο ποσοστό στη μεταπολεμική εποχή. Οι ψηφοφόροι δεν έδωσαν την αυτοδυναμία σε κανένα κόμμα. Έτσι, με τον τριμερή συνασπισμό που κυβερνά να κατακλύζεται από διαμάχες, η Γερμανία είναι έτοιμη για αστάθεια, ενώ η ακροδεξιά έχει ήδη καταλάβει το πολιτικό κενό, διεκδικώντας τη δεύτερη θέση, σύμφωνα με ορισμένες δημοσκοπήσεις.

Ο πληθυσμός της Γερμανίας γερνάει. Η βιομηχανία αισθάνεται ήδη την δημογραφική αλλαγή. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι το 50% των επιχειρήσεων μείωσαν την παραγωγή τους λόγω έλλειψης προσωπικού, κοστίζοντας στην οικονομία 85 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. 

Η υγεία της Γερμανικής οικονομίας είναι ζωτικής σημασίας για την ευρύτερη Ευρωπαϊκή οικονομία, την αρμονία και την αλληλεγγύη στην ΕΕ, καταλήγει το δημοσίευμα του Bloomberg.

Αναπαραγωγή του άρθρου μπορεί να γίνει μόνο με ευδιάκριτη αναφορά στην πηγή CosmoStatus και χρήση live link



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου