Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

Έρχεται η σιδηροδρομική Εγνατία

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ένα από τα πιο φιλόδοξα project του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, η σιδηροδρομική Εγνατία με κόστος τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο που έχει εξαγγελθεί εδώ και δεκαετίες, ωστόσο το τεράστιο κόστος του αλλά και ο χρόνος περάτωσής του το έχει οδηγήσει στις καλένδες.

Ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης πιστεύει στο έργο, το οποίο θα περιλαμβάνει τα τμήματα Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη (όλα νέα χάραξη) και την αναβάθμιση των τμημάτων Προμαχώνας - Στρυμόνας - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.

Σκοπός του έργου είναι η κίνηση των εμπορευμάτων της όλο και περισσότερο αναπτυσσόμενης Τουρκικής αγοράς προς την Ευρώπη.

Το πρώτο ώριμο προς δημοπράτηση τμήμα αφορά το ήδη υπάρχον κομμάτι από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, ενώ θα ακολουθήσει το τμήμα από το Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, συνολικού μήκους 562 χλμ και συνολικού κόστους 300 εκατ. ευρώ.

Μετά από αυτά προγραμματίζεται η υλοποίηση της σιδηροδρομικής Εγνατίας μέσω του Πακέτου Γιούνκερ λόγω της κομβικής εμπορικά θέσης της χώρας.

Το επόμενο χρονικά έργο θα είναι η νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Ξάνθη (στην περιοχή Τοξότες). Η γραμμή θα ενώνει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα σε περίπου 60 λεπτά και με την Ξάνθη σε περίπου 90 λεπτά.

Στόχος του Υπουργείου Υποδομών είναι παράλληλα να ωριμάσουν μελετητικά τα δυτικά τμήματα της σιδηροδρομικής Εγνατίας που είναι και τα πιο ακριβά.
Πρόκειται για τη νέα χάραξη από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Κοζάνη και τα Γρεβενά, και το πιο δύσκολο τεχνικά τμήμα από τα Γρεβενά μέχρι τα Ιωάννινα και από εκεί μέχρι το την Ηγουμενίτσα.

Στην πρόβλεψη ανάπτυξης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας περιλαμβάνεται και η σύνδεση με την Καλαμπάκα, το θεσσαλικό δίκτυο και το νέο λιμάνι της Καβάλας.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην πρόσφατη συνάντηση που είχε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζης με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόγιερ, συζητήθηκε η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Εγνατίας: Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, η οποία είναι στον σχεδιασμό του Υπουργείου.

Μάλιστα ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στη Βουλή είχε αναφέρει ότι ο σχεδιασμός της νέας σιδηροδρομικής Εγνατίας αναμένεται να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ.

Πρόκειται ουσιαστικά για τρία ξεχωριστά έργα:


Το πρώτο αφορά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης - ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας μήκους 120 χλμ.
Το έργο αναφέρεται ως «Εντοπισμένες παρεμβάσεις στην υποδομή-επιδομή και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης» με φορέα υλοποίησης την ΕΡΓΟΣΕ.

Το δεύτερο τμήμα είναι το Στρυμόνας - Δράμα - Αλεξανδρούπολη μήκους 367 χλμ στο οποίο θα γίνει αναβάθμιση της μονής γραμμής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης.
Το έργο αναφέρεται ως «Βελτίωση σε εντοπισμένα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής Στρυμόνας - Αλεξανδρούπολη και πλήρης ηλεκτροκίνηση με σηματοδότηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής» με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ.

Το τρίτο τμήμα είναι το Αλεξανδρούπολη - Ορμενίο, μήκους 195 χλμ στο οποίο θα γίνει αναβάθμιση της μονής γραμμής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης.
Το έργο αναφέρεται ως «Βελτίωση της χάραξης σε εντοπισμένα τμήματα και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης - σηματοδότησης» με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ.
Το δεύτερο τμήμα και τρίτο τμήμα είναι σε φάση σχεδιασμού.

Με την ολοκλήρωση των έργων σύνδεσης, οπότε θα υπάρχει πλήρης αξιοποίηση του άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης, η διαδρομή Καλαμπάκας - Κοζάνης θα διαρκεί 50 λεπτά και η διαδρομή Τρικάλων - Κοζάνης 1 ώρα.

Ο χρόνος διαδρομής Αθήνας - Κοζάνης μέσω Καλαμπάκας θα είναι 3 ώρες και 45 λεπτά, Αθήνας - Φλώρινας μέσω Καλαμπάκας 4 ώρες και 55 λεπτά και Αθήνας - Ιωαννίνων μέσω Καλαμπάκας 3 ώρες και 30 λεπτά.

Μέσω αυτού του έργου αξιοποιείται ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης, ως πύλη της Ευρώπης για τη δημιουργία μιας πολυτροπικής σύνδεσης με Βουλγαρία, Ρουμανία και Μαύρη Θάλασσα, εναλλακτική της υπάρχουσας θαλάσσιας εξόδου μέσω των στενών των Δαρδανελίων.

Η ανάπτυξη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας συνδέεται και με την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη στο Στρατόπεδο Γκόνου, που είναι ο επόμενος στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, καθώς η πλειοψηφία των φορτίων διεθνούς προορισμού που διακινούνται από τον ΟΛΘ είναι χύδην εμπορεύματα, πρώτες ύλες, ή γενικό φορτίο, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη μεγάλης έκτασης για προσωρινή εναπόθεση και ενδιάμεση επεξεργασίας, που μπορεί να καλυφθεί με επιτυχία από τον χώρο που διαθέτει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Για το χώρο αυτό συζητείται και η παραχώρηση στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού φυσικού αέριου TAP έκτασης περίπου 100 στρεμμάτων ως χώρο κεντρικής αποθήκευσης και διανομής σωλήνων, ένας χώρος που ήδη διαθέτει σιδηροδρομική γραμμή, που όμως χρειάζεται αναβάθμιση.

Ελπίζουμε το έργο να προχωρήσει τάχιστα προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, αλλά και της χώρας γενικότερα.



Με πληροφορίες από το άρθρο της Μαρίας Μόσχου στην εφημερίδα Ημερησία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου